137
درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی

صدا و رفت آمد و... است و در زندگی آپارتمانی، همسایه مجبور است از میهمانان متعددی پذیرایی کند؛ پس این مواقع بهتر است او را یاری و مزاحمت‏های ناخواسته را تحمل کرد؛ چرا که این تحمل و آبروداری شما با رفتار پسندیده او با میهمانان آینده شما جبران خواهد شد.

۱۰. عفو و گذشت

عفو، یکی دیگر از تکالیف اخلاقی همسایگان در مقابل یکدیگر است که به «ترک عقوبت، گذشت، بخشودن و نادیده گرفتن» معنا شده است۱؛ چنان‏که قرآن‏‏کریم می‏فرماید: (عَفَا اللَّهُ عَمَّا سَلَفَ...)۲؛ خداوند از گذشته چشم پوشید.

بخشایش و پایان دادن به تنفّر و رنجش خاطر، به جای انتقام و مقابله به مثل، از افعال پسندیده و کلیدی است که در زندگی فردی و اجتماعی انسان نقش مهمی ایفا می‏‏کند و آیات و روایات بسیاری در فضیلت و ستایش آن وارد شده است؛ از جمله، خداوند متعال در سفارش به «عفو» به پیامبر خود چنین دستور می‏دهد:

(خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلین۳؛

عفو و گذشت پیشه ‏‏کن و به کار پسندیده فرمان ده و از نادان‏ها روى برتاب!)

به گفته برخی مفسران، «أخذ» به معناى ملازمت و ترک نکردن چیزی است؛ پس (خُذِ الْعَفْوَ) یعنی همواره بدی‏‏هایی را که بر تو روا می‏دارند، بپوشان و از حق انتقام که عقل اجتماعى براى بعضى بر بعضى دیگر تجویز مى‏کند، صرف‏‏نظر نما و هیچ وقت این رویه را ترک مکن!

البته در مواردى که حق دیگران با بی‏احترامی به ایشان ضایع مى‏شود، عقلاً عفو

1.. معجم مقاییس ‏‏اللغه، ج۴، ص۵۶؛ تهذیب ‏‏اللغه، ج۳، ص۱۴۱؛ مفردات الفاظ ‏‏‏‏القرآن، ص۵۷۴؛ کتاب ‏‏العین، ج۲، ص۲۵۸؛ التحقیق فى کلمات القرآن ‏‏الکریم، ج‏۶، ص۲۴۸.

2.. مائده: ۹۵.

3.. اعراف: ۱۹۹.


درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
136

گوناگون به این مهم پرداخته است۱؛ پس محال است خداوند سبحان پاداش صبر افراد را خواری آنها قرار دهد، بلکه پایان ستم به دیگران، چیزی جز ذلّت و درماندگی نیست و خدای‏‏تعالی نیز بارها در قرآن‏‏کریم تذکر داده است که ستمگران را دوست ندارد؛ لذا آنان هدایت نمی‏یابند و به عزّت نمی‏‏رسند: (وَ اللَّهُ لا یهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمین‏).۲

به همین دلیل امام صادق علیه السلام در پاسخ مردی که از همسایه خود به آن حضرت شکایت کرده بود، او را به صبر در مقابل وی سفارش کرد و وقتی آن مرد گفت: با این کار، مردم نسبت ذلیل بودن را به من می‏‏دهند، آن حضرت در پاسخ به این تصور باطل که «صبر موجب ذلّت می‏‏شود»، فرمود:

إِنَّمَا الذَّلِیلُ مَنْ ظَلَمَ۳.

به درستی که ذلیل کسی است که ستم کند.

حاصل آن‏که شکیبایی در برابر آزار دیگران، به‏ویژه همسایگان، موجب ذلّت و منجر به ظالم پروری نخواهد بود؛ زیرا پایان ستم، خواری و هلاکت است و سرانجام شکیبایی، چیزی جز گشایش و کامیابی نیست.۴

نکته مهم دیگر این‏که همیشه اذیت و آزارها آگاهانه و تعمّدی نیست تا فاعل آنها را همسایه بد بخوانیم، بلکه اقتضای زندگی اجتماعی یا زندگی در کنار همسایه، پذیرش برخی محدودیت‏‏ها و مشکلات ناخواسته است؛ یعنی همیشه در کنار خوبی‏ها، سختی و زحمت نیز وجود دارد؛ بر همین اساس برخی اذیت‏‏های همسایه، طبیعی و ناخواسته است و اینجاست که صبر و شکیبایی همسایگان، ضرورت دو چندان می‏‏یابد. برای مثال، جشن عروسی همسایگان مقتضیِ سر و

1.. آل‏‏عمران: ۱۴۶: (وَ اللَّهُ یحِبُّ الصَّابِرین)؛ انفال: ۴۶: (وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرین).

2.. بقره: ۲۵۸.

3.. بحارالانوار، ج‏۷۵ ، ص۲۰۵.

4.. «مَن جارَ أهلَکهُ جَورُه‏» (لیثی، عیون الحکم و المواعظ، ص۴۵۲، ح۸۱۰۶؛ تصنیف غرر الحکم، ص۴۵۷، ح۱۰۴۳۲)؛ «اَلصَّبرُ مِفتاحُ الفَرَجِ» (شرح نهج ‏‏البلاغه ابن ابى‏‏الحدید، ج۲۰ ، ص۳۰۷).

  • نام منبع :
    درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10129
صفحه از 268
پرینت  ارسال به