در این مناجات، افضال (احسان) و عطیّه (بخشش) از مصادیق تعاهد به شمار آمده است و پیداست که مراعات این مسئولیت اخلاقی در تعامل با همسایگان به طور طبیعی موجب حفظ و تقویت پیوند محبت و همدلی با همسایه میشود.
در حدیثی دیگر، از نشانههای پیروان معصومان علیهم السلام مراعات و سرکشی به حال همسایگان نیازمند، تهیدست، بدهکار و یتیمان اعلام شده است.۱
۹. شکیبایی بر آزار
در منابع اسلامی «شکیبایی در مقابل آزار همسایگان» محبوب خدا و از نشانههای انسان باایمان و از ویژگیهای همسایه خوب معرفی شده است. در گزارشی تاریخی آمده است که فردی نزد رسول اکرم صلی الله علیه و اله آمد و از اذیّت همسایهاش شکایت کرد و پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله وی را به صبر در برابر آزار همسایه فراخواند و فرمود: «کفَّ أَذَاک عَنْهُ واصْبِرْ لِأَذَاهُ»۲؛ از اذیت او دست بازدار و در برابر آزارش شکیبایی کن.
محدّث نوری در کتاب مستدرک الوسائل بابی با عنوان «بَابُ اسْتِحْبَابِ الصَّبْرِ عَلَى أَذَى الْجَارِ وَ غَیرِهِ» ایجاد کرده و ضمن احادیثی به ارزش تحمل اذیت همسایه اشاره کرده است؛ برای مثال از حضرت امام علی علیه السلام نقل میکند که ایشان فرمود:
لَیسَ حُسْنُ الْجِوَارِ أَنْ تَكُفَّ أَذَاكَ عَنْ جَارِكَ بَلْ حُسْنُ الْجِوَارِ أَنْ تَحْتَمِلَ أَذَى جَارِكَ۳.
حُسن همجواری و خوشهمسایگی این نیست که دست از آزار همسایه بازداری، بلکه حُسن همجواری آن است که اذیت همسایهات را تحمل کنی!
از امام موسی بن جعفر علیهما السلام نیز همین مضمون نقل شده است که ایشان هم