103
درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی

بدکردار در منظومه اخلاقی اسلام است که لازمه التزام به آن، داشتن ایمان و برخورداری از سعه صدر است.۱ دلیل اهمیت این نوع احسان به دیگران، شاید این باشد که اگر در زندگی جمعی، بدی با بدی پاسخ داده شود، امنیت و آرامش در خانه و محله از بین رفته، همکاری متقابل و همیاری دلسوزانه در میان افراد کم‏رنگ شود و زندگی جمعی با دشواری و تنش همراه گردد و بدیهی است که این ره‏آورد با اصول همبستگی اجتماعی و برادری در جامعه اسلامی سازگار و هماهنگ نیست.

پاسخ به بدی‏های یک همسایه می‏تواند سه گونه باشد:

پاسخ با رفتاری مشابه اعمال بد او و تلافی بدی با بدی؛ که آفات و آسیب‏های بسیار به دنبال دارد.

سکوت و نادیده گرفتن؛ که منجر به تحریک منفی و لجاجت او می‏‏گردد.

پاسخ بدی با نیکی؛ که او را شرمنده می‏کند و موجب اصلاح وی می‏شود.

با این توضیح به خوبی روشن است که پاسخ‏گویی به بدی همسایه با روش سوم اولویت ویژه‏‏ای دارد و بهترین نتیجه را به بار خواهد آورد.

۲. یاری رسانی

بی‏‏تردید پیشبرد اهداف فردی و اجتماعی در مناسبات همسایگی تنها در سایه همکاری و همیاری حاصل می‏‏شود؛ چه این‏که زندگی اجتماعی، افراد جامعه را به صورت اعضای یک خانواده درمی‏‏آورد که پیوسته با هم در ارتباط و رفت و آمدند و هر یک می‏‏تواند بازوی دیگری در انجام خوبی‏‏ها و یاور در سختی‏ها

1.. همان‏‏گونه که عارف دلسوخته، میرزا عابد نهاوندی درکتاب بهترین کاسب قرن، ص۵۵ و ۵۶) گفته ‏‏است:
کو آن کسی که کار برای خدا کند؟
ر جایِ بی وفاییِ مردم، وفا کند؟

هر چند خَلق، سنگِ ملامت بر او زَنَند
بر جایِ سنگ، نیمۀ شبها دعا کند؟


درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
102

ای پسر جُندب! با آن کسی که از تو بریده، پیوند برقرار کن! و به آن‏که محرومت کرده، عطا کن! و به هرکه به تو بدی کرده است، نیکى‏ کن‏! و به هرکه دشنامت دهد، سلام کن! و در حق آن‏که با تو مرافعه دارد، انصاف ده! و از آن‏که ستمت کرده، بگذر! چنان‏که دوست دارى از تو بگذرند! و عفو خدا را در نظر بگیر! نمى‏بینى که خورشیدش بر نیک و بد مى‏تابد۱ و بارانش بر درستکار و تبهکار مى‏بارد.۲

حضرت علی علیه السلام نیز با الهام از دستورات قرآن کریم چنین فرمود:

مِنْ كَمَالِ‏ الْإِیمَانِ‏ مُكَافَأَةُ الْمُسِی‏ءِ بِالْإِحْسَانِ۳.

از [نشانه‏‏های] کمال ایمان، این است که بدی‏‏کننده را به نیکی‏‏کردن پاداش دهی!۴

امام زین‏العابدین علیه السلام نیز در مناجات با خداوند سبحان در حق همسایگان خود چنین درخواست می‏‏کرد:

... وَ اجْعَلْنِی اللَّهُمَّ أَجْزِی بِالْإِحْسَانِ مُسِیئَهُمْ۵.

بارخدایا! مرا توفیق ده که رفتار همسایگان و دوستان بدکردار را به احسان پاداش دهم.

این درخواست از پیشگاه الهی نشان دهنده جایگاه رفیع احسان به همسایگان

1.. همچو خورشید به ذرّاتِ جهان، قسمت کُن گر نصیبِ تو زِ گردون، همه یک نان باشد.

2.. «امام صادق علیه السلام: یا ابْنَ جُنْدَبٍ صِلْ مَنْ قَطَعَک وَ أَعْطِ مَنْ حَرَمَک وَ أَحْسِنْ‏ إِلَى‏ مَنْ أَسَاءَ إِلَیک وَ سَلِّمْ عَلَى مَنْ سَبَّک وَ أَنْصِفْ مَنْ خَاصَمَک وَ اعْفُ عَمَّنْ ظَلَمَک کمَا أَنَّک تُحِبُّ أَنْ یعْفَى عَنْک فَاعْتَبِرْ بِعَفْوِ اللَّهِ عَنْک أَلَا تَرَى أَنَّ شَمْسَهُ أَشْرَقَتْ عَلَى الْأَبْرَارِ وَ الْفُجَّارِ وَ أَنَّ مَطَرَهُ ینْزِلُ عَلَى الصَّالِحِینَ وَ الْخَاطِئِین‏» (تحف العقول، ص۳۰۵).

3.. میزان‏‏الحکمه، ج۱۰، ص۱۶۵، ح۱۷۸۸۳ (به نقل از غرر الحکم، ح۹۴۱۳).

4.. امام علی علیه السلام در این خصلت مانند سایر خصلت‏‏های نیک، پیشتاز بود. در نقل‏‏های تاریخی آمده است: «معاویه شخصی را فرستاد که علی علیه السلام را به قتل برساند و به او وعده داد که اگر او را کشتی، فلان مبلغ را به تو پاداش خواهم داد. آن شخص به کوفه آمد، ولی قبل از هرگونه اقدامی، امام، نیّت او را گفت و او اظهار پشیمانی کرد. امام علیه السلام به قنبر دستور داد که زاد و توشه بازگشت او را بدهد» (ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۲، ص۲۶۰).

5.. صحیفة کاملة سجادیة، دعای ۲۶.

  • نام منبع :
    درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10135
صفحه از 268
پرینت  ارسال به