پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمود:
إِنَّ الْمَعْصِیةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِیةً وَ لَمْ یغَیرْ عَلَیهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّة۱.
اگر کسى گناهی را در پنهانى انجام دهد، زیانش به غیر او نخواهد رسید، ولى اگر آن را آشکارا مرتکب شود و دیگران او را سرزنش نکنند، زیانش دامنگیر همگان خواهد شد.
علت این ممنوعیت، همان چیزی است که امام صادق علیه السلام تذکر میدهند:
وَ ذَلِكَ أَنَّهُ یذِلُّ بِعَمَلِهِ دِینَ اللَّهِ وَ یقْتَدِی بِهِ أَهْلُ عَدَاوَةِ اللَّه۲.
این بدان سبب است که او با این کارش دین خدا را کوچک شمرده است و دشمنان خدا از او پیروى خواهند کرد.
بنابراین بیتوجهی به نظارت اجتماعی و کنترل نکردن هنجارشکنان، به کجروان جامعه فرصتی میدهد تا به صورت علنی دین خدا و عقاید و باورهای عمومی مسلمانان را به تدریج تضعیف کنند و منحرفان جامعه احساس پیروزی کنند و فرهنگ دینی به حاشیه رانده شود و خرده فرهنگ کجرو غالب گردد؛ بر همین مبناست که قرآنکریم نظارت و کنترل اجتماعی را لازم دانسته است.۳
بدین ترتیب تردیدی باقی نمیماند که رفتارهایی همچون بیتفاوتی نسبت به مسائل و مشکلات موجود در روابط همسایگی، عملی ضدّ اجتماعی است و با اصل نظارت اجتماعی که اصلی دینی و عقلپسند است، توجیه نمیشود؛ زیرا بیتفاوتی در این عرصه، به انحرافات اجتماعی دامن میزند و علاج آن را دشوارتر