آیات بسیاری در قرآن کریم نشان از مسئول بودن انسان در قبال خدا، خود و دیگران (انسانها، طبیعت، گیاهان و حیوانات) است؛ برای مثال، آیه (وَقِفُوهُمْ إِنَّهُم مَّسئُولُونَ)۱ به مسئولیت انسان در برابر خداوند متعال اشاره دارد و آیه (وَلاَ تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْؤُولاً)۲ گویاترین و عمومیترین دستور الهی درباره مسئولیت آدمی در قبال خود است.
آیات دیگری درباره وظیفه افراد در برابر خود، خانواده و دیگران، به بیانهای مختلف وجود دارد که حقوقی را بر عهده انسان میگذارد؛ از جمله: (یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلیكُمْ ناراً...)۳ که مراقبت از خود و خانواده را گوشزد میکند.
بر این اساس همه اعضای جامعه باید بر رفتار خود، خانواده و اجتماع نظارت داشته باشند؛ زیرا در آموزههای اسلامی وظایفی همچون لزوم ارشاد و دعوت مردم به انجام کارهای خیر، توصیه به حق و امر به معروف و نهی از منکر و... بر عهده مسلمانان گذاشته شده است که با بیتفاوتی نسبت به کارهای ناشایست، سازگاری ندارد.
علاوه بر آنچه گفته شد، آموزههای علوی نشان میدهد که آدمی در برابر زمین، کوهها، دریاها و حیوانات نیز مسئولیت دارد.۴
نتیجه آنکه از منظر انسانشناسی اسلامی، افراد نسبت به هر فعلی که در رشد کمال اختیاری آنها تأثیرگذار است، مسئولیت دارند. ایجاد فساد و تباهی در عالم، مستقیم یا غیرمستقیم، مسئولیتآور است و هدایت و رشد، جز با مسئول بودن انسان امکان ندارد؛ ازاینرو فرد باید در برابر تمام کارهایش پاسخگو باشد و مسئولیت تصمیمهای خود و پیامدهای آن را بپذیرد.