213
درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی

جمعی، می‏‏تواند منافع بالقوّه و بالفعلی را در سطح محله و برای ساکنان آن ایجاد کند و باعث کارایی بیشتر اجتماع محله‏‏ای گردد.

مسائل همسایگی و راهکارها

در دنیای امروز، گسترش شهرها و تغییر ساختار کالبدی ـ فضایی و دگرگونی در کمیت و کیفیت روابط اجتماعی و همچنین ظهور سبک زندگی آپارتمانی، مسائل و مباحث جدیدی را در حوزه تعاملات همسایگی مطرح ساخته است که موجب آزار شهروندان و باعث نگرانی عالِمان دینی، نخبگان، نهادهای فرهنگی و مسئولان شده است.

مهم‏ترین مسائل در حوزه همسایگی، کم‏‏رنگ شدن اخلاق همسایگی در میان ساکنان یک محله، به‏ویژه در مجتمع‏‏های آپارتمانی است که همین مسئله، مسائل و چالش‏‏های دیگری را در دامن خود پرورانده است.

مفهوم «مسئله» در روابط همسایگی

پیش از ذکر مسائل موجود در روابط همسایگی، مفهومی نسبتاً جامع و قابل فهم از «مسئله» ارائه می‏شود تا مسیر پیگیری بحث را کمی روشن‏تر و آسان‏‏تر کند.

ملاک «مسئله» ‏‏بودن پدیده‏‏ای در جامعه از منظر جامعه‏‏شناسان، آزار دهنده ‏‏بودن آن برای شمار بسیاری از افراد جامعه است که ناشی از علل اجتماعی ـ ساختاری و همچنین مستلزم راه‏حل‏‏های اجتماعی‏ـ ساختاری است.۱

هِنزلین۲ و لایت۳ بر این عقیده‏‏اند که مسئله اجتماعی، جنبه‏‏ای از اجتماع است که مردم نسبت به آن نگران و خواستار تغییر آن هستند.۴

1.. دانیلین لوزیک، نگرشی نو در تحلیل مسائل اجتماعی، ص۲۳-۳۵.

2.. Henslin

3.. light

4.. ر.ک: «تعامل جمعیت و نظام اجتماعی؛ رویکردی جامعه‏‏شناختی به مسئله جمعیت».


درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
212

شوند و با پیوند قلبی و عملی، به نیکی و تقوای یکدیگر یاری رسانند، نه این‏که افراد جامعه اسلامی، به تنهایی و جدای از همدیگر به خود و منافع خود بیندیشند.

از همین روست که علامه طباطبایی آیه فوق را پایه و اساس سنّت‏‏های اجتماعی اسلام دانسته است۱؛ زیرا در همگرایی و مشارکت جمعی، نیروهای پراکنده جامعه، متمرکز می‏شود و با هم‏‏افزایی، قدرت مجموعی را افزایش می‏‏دهد و با همسو کردن همه نیروها توان ایجاد آثار مثبت دلخواه را به گونه‏‏ای چشمگیر بالا می‏‏برد.

شاید به همین دلیل پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرموده‏‏اند:

إِنِ اسْتَغَاثَكَ أَغِثْهُ وَ إِنِ اسْتَقْرَضَكَ‏ أَقْرِضْهُ وَ إِنِ‏ افْتَقَرَ عُدْتَ إِلَیهِ وَ إِنْ أَصَابَهُ خَیرٌ هَنَّأْتَهُ وَ إِنْ مَرِضَ عُدْتَهُ وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِیبَةٌ عَزَّیتَه۲.

[از کمترین حقوق همسایه نسبت به همسایه این است که] اگر از شما کمکی خواست، کمک کنی و اگر قرض خواست، قرض دهی و اگر مریض شد، عیادتش کنی و اگر مصیبتی بر او وارد شد، او را تسلّی دهی.

بنابراین همسایگان می‏‏توانند برمبنای اصول عقلی و نقلی اخلاق، منافع جمعی را مدّ نظر گیرند و با توجه به دیگران و گره‏‏گشایی از مشکلات آنان، از خودمحوری و خودخواهی اجتناب کنند که در این صورت، منافع و خواسته‏‏های فردی آنها نیز در دامان آن تأمین خواهد شد. دلیل این سخن، آیه (إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها)۳ است که نشان می‏‏دهد آثار نیک و بد عملی به عاملش برمى‏گردد؛ زیرا میان عمل و عامل، پیوندی ناگسستنی برقرار است.

افزون بر این، آثار چنین همگرایی و تعاملی با همسایگان، به سایر ساکنان محله نیز می‏‏رسد؛ چرا که از نگاه جامعه‏‏شناسان، تعامل میان افراد، عنصر اساسی جامعه محسوب می‏‏شود؛ لذا روابط همسایگی براساس دیگرگرایی و مشارکت

1.. ترجمۀ تفسیر المیزان، ج۵، ص۱۶۳.

2.. بحار الانوار، ج۷۹، ص۹۳، ح۴۶ (به نقل از مُسکّنُ الفؤاد).

3.. اسرا: ۷.

  • نام منبع :
    درآمدی بر اخلاق همسایگی بر اساس آموزه‌های اسلامی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد تقي سبحاني نيا
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11061
صفحه از 268
پرینت  ارسال به