دیگران استوار است. قرآن کریم ضمن یادآوری رسالت انبیا، پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله را کسی میداند که از خسارت دیدن انسانها و نابود شدنشان ناراحت مىشود و در خیرخواهى و نجات مردم (مؤمن و غیرمؤمن) حریص است.۱
طبق گزارش برخی منابع تاریخی، روزی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و اله خطبهای خواند تا مردم را از بیتفاوتی نسبت به همسایگان خود برحذر دارد و ضمن آن فرمود:
چه شده است مردمانی را که به همسایگان خود علم و فقه نمیآموزند! چرا آنها را امر به معروف و نهی از منکر نمیکنند؟ حتماً باید همسایگانتان را آموزش دهید و آنها را امر به معروف و نهی از منکر کنید! در غیر اینصورت شما را با عقوبت در دنیا معالجه خواهم کرد.۲
سپس آن حضرت آیات ۷۸ و ۷۹ سوره «مائده» را قرائت کردند که خداوند متعال بیتفاوتی گروهی از بنیاسرائیل را در قبال کارهای ناشایست دیگران یادآور شده است.۳
با توجه به آنچه گذشت، معلوم میشود که «بیتفاوتی» نسبت به افراد جامعه، بهویژه همسایگان، عملی غیراجتماعی و ضد اخلاق است که با روح آموزههای اسلامی ناسازگار است و برخی اصول اخلاقی و اجتماعی همچون اصل مسئولیت و اصل خیرخواهی، با «بیتفاوتی» منافات دارد و آن را برنمیتابد.
افزون بر آن، مخالفت «بیتفاوتی» با اصول بنیادین اخلاقی و اجتماعی دیگری همچون اصل سودمندی، اصل همبستگی اجتماعی و اصل نظارت اجتماعی، دلیل دیگری است که ناشایست بودن «بیتفاوتی» نسبت به همسایگان را اثبات میکند و با صراحت، بیتفاوتی در قبال همسایهها را محکوم میکند.
بیتفاوتی علاوه بر آنچه گفتیم، در درازمدت عواقب ناخواسته و آثار زیانباری به