71
فرهنگ‌نامه نماز جماعت

۵ / ۴

کسانی که اقتدای به آنها در نماز روا نیست

۱۲۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: نه در نماز (روزانه)تان و نه (در نماز) بر مردگان‌تان، بی‌خردان و کودکانتان را پیشاپیش خود قرار ندهید؛ زیرا آنان (امامان جماعت) فرستادگان شما به پیشگاه خداوند عزّ وجلّ هستند.۱

۱۲۱.امام علی علیه السلام: آنان که شایسته نیستند [نماز] گروهی از مردم را امامت کنند عبارت‌اند از: زنازاده، مرتد، آن کس که پس از مسلمان شدن به محیط و شرایط ناسالم و کفرآمیز پیشین باز گردد، شرابخوار، آن که حد بر او جاری شده باشد و فرد ختنه نشده‌.۲

۱۲۲.امام علی علیه السلام: فرد ختنه نشده‌، اگر چه قرائت او نیکوتر از دیگران باشد، نباید [نماز] مردم را امامت ‌کند زیرا او بزرگ‌ترین آیین دینی را تباه کرده است. گواهی‌اش پذیرفته نیست و بر (جنازه‌) او نماز خوانده نمی‌شود مگر آن که وی از ترس (خطری بر) جان خود آن را انجام نداده باشد.۳

1.. لا تُقَدِّموا سُفَهاءَكُم و صِبيانَكُم في صَلاتِكم ولا عَلىٰ جَنائِزِكُم، فَإِنَّهُم وَفدُكُم إلَى اللهِ عزّ وجلّ‏ (الفردوس: ج۵ ص۱۶ ح۷۳۱۰).

2.. أمَّا الَّذينَ لا يَنبَغي أن يَأُمّوا مِنَ النّاسِ: فَوَلَدُ الزِّنا، وَالمُرتَدُّ، وَالأَعرابيُّ بَعدَ الهِجرَةِ، وشارِبُ الخَمرِ، وَالمَحدودُ، وَالأَغلَفُ (الخصال: ص۳۳۱ ح۲۹).

3.. الأَغلَفُ لا يَؤُمُّ القَومَ وإن كان أقرَأَهُم؛ لِأَنَّهُ ضَيَّعَ مِنَ السُّنّةِ أعظَمَها، ولا تُقبَلُ لَهُ شَهادَةٌ، ولا يُصَلّى عَلَيهِ إلّا أن يَكونَ تَرَكَ ذٰلِكَ خَوفاً عَلىٰ نَفسِهِ (تهذيب الأحكام: ج۳ ص۳۱ ح۱۰۸).


فرهنگ‌نامه نماز جماعت
70

[جماعت] مردم هستى. [سزاوار است] كه نماز را كامل به جاى آورى و آن را سبک و ناقص برگزار نكنى؛ زیرا هر پیش‌نمازى كه براى مردمى نماز گزارَد و در نماز آنها كم و كاستى باشد، [گناهش] به گردن اوست و از نماز آنها چیزى كم نمى‌شود. نماز را كامل به جاى آر و بر آن مراقبت کن، تا تو نیز همانند پاداش همه آنها را داشته باشى؛ بدون این که چیزى از پاداش آنان بکاهد.۱

۵ / ۳

حق امام جماعت

۱۱۹.امام زین العابدین علیه السلام: حق آن که در نمازت امام توست این است که بدانی او سفیر میان تو و پروردگار عزّ وجلّ توست و از سوی تو سخن می‌گوید و تو از سوی او سخن نمی‌گویی و برایت دعا می‌کند و تو برای او دعا نمی‌کنی و واهمه ایستادن در پیشگاه الهی را از دوش تو برداشته است اگر کاستی‌ای باشد تنها بر عهده اوست و نه تو و اگر کامل باشد تو شریک اویی و او بر تو برتری ندارد؛ پس با جان خود از جان تو و با نمازش از نمازت محافظت کرده است از این رو به این میزان سپاسگزار او باش.۲

1.. في وصيّتِهِ لِمحمّدِ بنِ أبي‏بكرٍحينَ وَلّاهُ مِصرـ : اُنظُر إلى صَلاتِكَ كَيفَ هِيَ، فَإِنَّكَ إمامُ القَومِ (يَنبَغي لَكَ) أن تُتِمَّها ولا تُخَفِّفَها؛ فَلَيسَ مِن إمامٍ يُصَلّي بِقَومٍ يَكونُ في صَلاتِهِم نُقصانٌ إلّا كانَ (إثمُ ذٰلِكَ) عَلَيهِ، ولا يَنقُصُ مِن صَلاتِهِم شَيءٌ. وتَمِّمها وتَحَفَّظ فيها، يَكُن لَكَ مِثلُ اُجورِهِم، ولا يَنقُصُ ذٰلِكَ مِن أجرِهِم شَيئاً (الأمالی، مفيد: ص۲۶۶ ح۳).

2.. وأمّا حقُّ إمامِكَ في صَلاتِكَ، فَأَن تَعلَمَ أنَّهُ تَقَلَّدَ السَّفارةَ فيما بَينَكَ وبَينَ رَبِّكَ عزّ وجلّ، وتَكَلَّمَ عَنكَ ولَم تَتَكَلَّم عَنهُ، ودَعا لَكَ ولَم تَدعُ لَهُ، وكَفاكَ هَولَ المُقامِ بَينَ يَدَيِ اللهِ‏ عزّ وجلّ، فَإِن كانَ نَقصٌ كانَ عَلَيهِ دونَكَ، وإن كانَ تَماماً كُنتَ شَريكَهُ ولَم يَكُن لَهُ عَلَيكَ فَضلٌ، فَوَقىٰ نَفسَكَ بِنَفسِهِ وصَلاتَكَ بِصَلاتِهِ، فَتَشكُرُ لَهُ عَلى قَدرِ ذٰلِكَ (كتاب من لا يحضره الفقيه: ج۲ ص۶۲۳ ح۳۲۱۴).

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه نماز جماعت
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3596
صفحه از 99
پرینت  ارسال به