35
فرهنگ‌نامه نماز جماعت

و پا راه رفتن، در آنها شرکت می‌کردند.۱

۲۸.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: هر كه براى خواندن نماز جماعت واجب برود، گویى به حج مى‌رود و هر كه براى خواندن نماز مستحبى برود، گویى به عمره‌اى كامل مى‌رود.۲

۲۹.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ در سفارش به امام على علیه السلام ـ: اى على! سه چیز، درجه و سه چیز، كفّاره و سه چیز، هلاک كننده و سه چیز، نجات دهنده اند. درجه‌ها: كامل وضو گرفتن در سرما، پس از نماز انتظار نمازى دیگر را كشیدن و رفتن به جماعت‌ها در روز و شب است....۳

۳۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: آن كس كه انتظار می‌کشد تا با امام [جماعت] نماز بخواند، اجرش بیش از كسى است كه نماز مى‌خواند و مى‌خوابد.۴

۳۱.امام على علیه السلامـ در سفارش به فرزندش محمد بن حنفیه ـ: بدان كه جوان‌مردی مسلمان دو گونه است: جوان‌مردى در وطن و جوان‌مردى در سفر. جوان‌مردى در وطن: قرائت قرآن، همنشینى با دانایان، دقّت

1.. صَلّىٰ رَسولُ ﷲِ صلی الله علیه و آله الفَجرَ فَأَقبَلَ بِوَجهِهِ عَلى أصحابِهِ فَسَأَلَ عَن اُناسٍ يُسَمّيهِم بِأَسمائِهِم، فَقالَ: هَل حَضَروا الصَّلاةَ ؟ فَقالوا: لا يا رَسولَ اللهِ‏، فَقالَ: أغُيّبٌ هُم؟ فَقالوا: لا، فَقالَ: أما إنَّهُ لَيسَ مِن صَلاةٍ أشَدَّ عَلَى المُنافِقينَ مِن هٰذِهِ الصَّلاةِ وَالعِشاءِ، ولَو عَلِموا أيَّ فَضلٍ فيهِما لَأَتَوهُما ولَو حَبواً (تهذيب الأحكام: ج۳ ص۲۵ ح۸۶).

2.. مَن مَشىٰ إلىٰ صَلاةٍ مَكتوبَةٍ فِي الجَماعَةِ فَهِيَ كَحَجَّةٍ، ومَن مَشىٰ إلىٰ صَلاةِ تَطَوُّعٍ فَهِيَ كَعُمرَةٍ تامَّةٍ (المعجم الكبير: ج۸ ص۱۲۷ ح۷۵۷۸).

3.. في وَصيَّتِهِ لِعَليٍّ علیه السلام: يا عَليُّ، ثَلاثٌ دَرَجاتٌ، وثَلاثٌ كَفّاراتٌ، وثَلاثٌ مُهلِكاتٌ، وثَلاثٌ مُنجِياتٌ، فَأَمَّا الدَّرجاتُ: فَإِسباغُ الوُضوءِ فِي السَّبَراتِ، وَانتِظارُ الصَّلاةِ بَعدَ الصَّلاةِ، وَالمَشيُ بِاللَّيلِ وَالنَّهارِ إلَى الجَماعاتِ... (كتاب من لا يحضره الفقيه: ج۴ ص۳۶۰ ح۵۷۶۲).

4.. الَّذي يَنتَظِرُ الصَّلاةَ حَتّىٰ يُصَلِّيَها مَعَ الإِمام أعظَمُ أجراً مِنَ الَّذي يُصَلّي ثُمَّ يَنامُ (صحيح البخاري: ج۱ ص۲۳۳ ح۶۲۳).


فرهنگ‌نامه نماز جماعت
34

امام على علیه السلام فرمود: اى ابودردا! اگر نماز صبح و عشا را به جماعت بخوانم، نزد من محبوب‌تر از آن است كه میان آن دو را شب‌زنده‌دارى كنم. آیا نشنیده‌اى كه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله مى‌فرمود: اگر مردم ثواب این دو [نماز جماعت] را مى‌دانستند، هر چند افتان و خیزان، خود را به آنها مى‌رساندند، كه آن دو [نماز جماعت]، گناهان میان خود را مى‌زدایند.۱

۲۶.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: هر كه نماز صبح و عشا را به جماعت بخواند، در پناه خداست. هر كس به وی ستم كند، به خدا ستم كرده و هر كس او را كوچک بشمارد، خدا را كوچک شمرده است.۲

۲۷.امام صادق علیه السلام: پیامبر خدا‌ صلی الله علیه و آله نماز صبح را خواند، آن گاه رو به یارانش کرد و از آنها در باره کسانی که نام‌هایشان را بر زبان می‌آورد پرسید و فرمود: آیا در نماز حاضر می‌شوند؟ گفتند: نه ای رسول خدا! فرمود: آیا آنان در سفرند؟ گفتند: نه، فرمود: هیچ نمازی بر منافقان از این نماز (صبح) و نماز عشا دشوارتر نیست و اگر می‌دانستند در این دو نماز چه فضیلتی است، اگر چه به چهار دست

1.. إنَّ عَليّاً علیه السلام غَدا عَلىٰ أبِي الدَّرداءِ فَوَجَدَهُ مُتَصَبِّحاً ـ يَعني نائِماً ـ فَقالَ: ما لَكَ يا أبَا الدَّرداءِ؟ قالَ: كانَ مِنّي مِنَ اللَّيلِ شَيءٌ فَنِمتُ، فَقالَ عَليٌّ علیه السلام: أفَتَرَكتَ صَلاةَ الصُّبحِ في جَماعَةٍ؟ فَقالَ: نَعَم، فَقالَ عَليٌّ علیه السلام: يا أبَا الدَّرداءِ لَأَن اُصَلِّيَ الفَجرَ وعِشاءَ الآخِرَةِ في جَماعَةٍ أحَبُّ إلَيَّ مِن أن اُحيِيَ ما بَينَهُما، أوَما سَمِعتَ رَسولَ اللهِ صلی الله علیه و آله يَقولُ: لَو يَعلَمونَ ما فيهِما لَأَتَوهُما ولَو حَبواً، وأنَّهُما لَيُكَفِّرانِ ما بَينَهُما (مسند زيد: ص۱۱۴ عن الإمام زين العابدين علیه السلام).

2.. مَن صَلَّى الغَداةَ وَالعِشاءَ الآخِرَةِ في جَماعَةٍ فَهُوَ في ذِمَّةِ اللهِ‏، فَمَن ظَلَمَهُ فَإِنَّما يَظلِمُ اﷲَ، ومَن حَقَّرَهُ فَإِنَّما يُحَقِّرُ اللهَ (المحاسن: ج۱ ص۱۲۴ ح۱۳۷).

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه نماز جماعت
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3675
صفحه از 99
پرینت  ارسال به