صادر شده و در دورههای بعد و با تثبیت جامعه اسلامی، موضوع چنین روایاتی منتفی شده است۱. گفتنی است با توجه به این که هیچ گزارشی در روایات و متون تاریخی از اجرای تهدیدهای مورد اشاره در دست نیست، گویا رسول خدا صلی الله علیه و آله نیز بر آن بود تا از این راه، افراد مورد نظر را از کار ناشایست خود بازدارد بی آن که هرگز نیازمند اجرای تهدید خود شده باشد.
حکم شرعی شرکت در نماز جماعت
از دیدگاه فقهای شیعه اگر شرایط خاصی که در فقه از آنها یاد شده فراهم شود، برپایی و شرکت در جماعتِ نماز جمعه، نماز عید فطر و نماز عید قربان واجب خواهد بود، ولی حضور در نمازهای یومیه، مستحب مؤکد است. در عین حال، شرکت نکردن در نمازهای روزانه، اگر به صورت سبک شمردن و کم اعتنائی به نماز جماعت جلوه کند، جایز نیست۲. ناگفته نماند که برخی فقهای اهل سنت شرکت در نماز جماعت در نمازهای یومیه را واجب عینی دانستهاند.۳
جماعت، در نمازهای مستحب
بیشتر فقهای اهل سنت به جماعت خواندن همه نمازهای مستحب را
1.. ر.ک: موسوعة الإمام الخویی: ج۱۷ ص۱۶، الفقه علی المذاهب الأربعة: ج۱ ص۳۶۸.
2.. حاضر نشدن به نماز جماعت از روى بیاعتنائى جايز نيست و سزاوار نيست كه انسان بدون عذر نماز جماعت را ترک كند (توضيح المسائل امام خمينی: ص۱۹۰ مسئله ۱۴۰۱).
3.. ر.ک: المغنی، ابن قدامه: ج۲ ص۴۰۲.