گفت: اى پیامبر خدا! [گاه] غلامانم در پىِ آوردنِ آب میروند و من مىمانم و زن و فرزندانم. پس [هنگام نماز] اذان و اقامه مىگویم و با آنها نماز مىگزارم. آیا ما جماعتیم؟
فرمود: «آرى».
جُهَنى گفت: اى پیامبر خدا! [گاه] فرزندانم در پىِ گله مىروند و من مىمانم و همسرم. پس [وقت نماز] اذان و اقامه مىگویم و با او نماز میخوانم. آیا ما جماعتیم؟
فرمود: «آرى».
گفت: اى پیامبر خدا! گاهى زن نیز دنبال كارهایش مىرود و من، تنها مىمانم و اذان و اقامه مىگویم و نماز مىخوانم. آیا من جماعت به شمار مىآیم؟
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «آرى. مؤمن، خود به تنهایى، جماعت است».۱
نکته
در اين روايت كه به روايت جهنى شهرت يافته، رسول خدا صلی الله علیه و آله افزون بر نمازهايى كه با حضور افراد متعدد و لااقل دو نفر تشكيل مىشود، نمازى را كه مومنى در غياب سايرين، خود به تنهايى به جا آورده، جماعت قلمداد کرده است. اکنون پرسش اين است كه نماز انفرادى چگونه مىتواند نماز جماعت تلقى گردد؟
شمارى از محدثان و فقيهان شيعه اين پرسش را پاسخ گفتهاند. صاحب جواهر با مد نظر قرار دادن برخی پاسخهای پيشينيان۲، ضمن بديهى دانستن عدم تحقق مفهوم جماعت به صورت حقيقى در موردى كه شخص به تنهايى به نماز ايستاده، روايت مورد بحث را