25
فرهنگ‌نامه نماز جماعت

به معنای فضيلت و ثواب جماعت دانسته است، يعنى نماز فراداى شخصى كه به رغم تمايل و تلاش، به دليل عدم حضور افراد ديگر، موفق به برپايى نماز جماعت نشده، در حكم نماز جماعت است و از فضل و ثواب آن برخوردار، به ويژه اگر در مسجد نماز بگزارد و در آغاز، اذان و اقامه بگويد. چه اين كه همراه با چنین نمازگزارى، دو صف از فرشتگان به نماز مى‌ايستند۱. بر اين اساس، به جماعت بودن چنين نماز فرادايى، جماعت به معناى مصطلح نیست۲.

مرحوم محمد تقى مجلسى اول در توجيه اين روايت معتقد است: در نماز با حضور قلب، قلب به منزله امام و حواس باطن و ظاهر و اعضا و جوارح، در حكم مأمومين و اقتدا كنندگانند زيرا به فرموده رسول خدا صلی الله علیه و آله اگر دل خاشع شود جوارح بدن نيز خاشع مى‌شوند۳. بدیهی است كه در اين نظريه نيز، روايت بر معنايى مجازى از واژه جماعت حمل شده است.

۱ / ۴

حكمت نماز جماعت

۸.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: هر که نمازهای پنجگانه را به جماعت بخواند به وی خوش‌گمان باشید.۴

1.. ر.ک: الكافی: ج۳ ص۳۰۳ ح۸، كتاب من لا يحضره الفقيه: ج۱ ص۳۷۶ ح۱۰۹۵.

2.. جواهر الكلام: ج۱۳ ص۳۱۵۲.

3.. روضة المتّقين: ج۲ ص۴۸۶.

4.. مَن صَلَّى الصَّلوَاتِ الخَمسَ في جَماعَةٍ فَظُنُّوا بِهِ خَيراً (الكافی: ج۳ ص۳۷۱ ح۳).


فرهنگ‌نامه نماز جماعت
24

گفت: اى پیامبر خدا! [گاه] غلامانم در پىِ آوردنِ آب می‌روند و من مى‌مانم و زن و فرزندانم. پس [هنگام نماز] اذان و اقامه مى‌گویم و با آنها نماز مى‌گزارم. آیا ما جماعتیم؟
فرمود: «آرى».
جُهَنى گفت: اى پیامبر خدا! [گاه] فرزندانم در پىِ گله مى‌روند و من مى‌مانم و همسرم. پس [وقت نماز] اذان و اقامه مى‌گویم و با او نماز می‌خوانم. آیا ما جماعتیم؟
فرمود: «آرى».
گفت: اى پیامبر خدا! گاهى زن نیز دنبال كارهایش مى‌رود و من، تنها مى‌مانم و اذان و اقامه مى‌گویم و نماز مى‌خوانم. آیا من جماعت به شمار مى‌آیم؟
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «آرى. مؤمن، خود به تنهایى، جماعت است».۱

نکته

در اين روايت كه به روايت جهنى شهرت يافته، رسول خدا صلی الله علیه و آله افزون بر نمازهايى كه با حضور افراد متعدد و لااقل دو نفر تشكيل مى‌شود، نمازى را كه مومنى در غياب سايرين، خود به تنهايى به جا آورده، جماعت قلمداد کرده است. اکنون پرسش اين است كه نماز انفرادى چگونه مى‌تواند نماز جماعت تلقى گردد؟

شمارى از محدثان و فقيهان شيعه اين پرسش را پاسخ گفته‌اند. صاحب جواهر با مد نظر قرار دادن برخی پاسخ‌های پيشينيان۲، ضمن بديهى دانستن عدم تحقق مفهوم جماعت به صورت حقيقى در موردى كه شخص به تنهايى به نماز ايستاده، روايت مورد بحث را

1.. إنَّ الجُهَنيَّ أتَى النَّبيَّ صلی الله علیه و آله فَقالَ: يا رَسولَ اللهِ‏، إنّي أكونُ فِي البادِيَةِ ومَعي أهلي ووُلدي وغِلمَتي فَاُؤَذِّنُ واُقيمُ واُصَلّي بِهِم، فَجَماعَةٌ نَحنُ؟ فَقالَ: نَعَم، فَقالَ: يا رَسولَ اللهِ، إنَّ الغِلمَةَ يَتبَعونَ قَطرَ السَّحابِ وأبقى أنَا وأهلي ووُلدي فَاُؤَذِّنُ واُقيمُ اُصَلّي بِهِم، أفَجَماعَةٌ نَحنُ؟ فَقالَ: نَعَم، فَقالَ: يا رَسولَ اللهِ‏، فَإِنّ وُلدي يَتَفَرَّقونَ فِي الماشِيَةِ وأبقىٰ أنَا وأهلي فَاُؤَذِّنُ واُقيمُ واُصَلّي بِهِم، أفَجَماعَةٌ أنَا؟ فَقالَ: نَعَم، فَقالَ: يا رَسولَ اللهِ‏، إنَّ المَرأَةَ تَذهَبُ في مَصلَحَتِها فَأَبقىٰ أنَا وَحدي فَاُؤَذِّنُ واُقيمُ فَاُصَلّي، أفَجَماعَةٌ أنَا؟ فَقالَ: نَعَم، المُؤمِنُ وَحدَهُ جَماعَةٌ (الكافی: ج۳ ص۳۷۱ ح۲).

2.. ر. ک: الّذكرى (چاپ شده در موسوعۀ شهید اوّل): ج۴ ص۲۸۶، روض الجنان في شرح ارشاد الاذهان (چاپ بوستان كتاب): ج۲ ص۹۶۶، الوافي: ج۸ ص۱۱۶۶.

  • نام منبع :
    فرهنگ‌نامه نماز جماعت
    سایر پدیدآورندگان :
    مرتضي خوش نصيب
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3661
صفحه از 99
پرینت  ارسال به