از قواعد تصمیمگیری است که افراد را در یکی از پنج مرحله بر حسب پاسخهایشان به تعدادی پرسش درباره قصدشان، رفتار گذشتهشان، و رفتار حال حاضرشان تقسیم میکند (پراچاسکا، پراچاسکا، و جانسون، ۲۰۰۶).
البته اینگونه نیست که مراحل پنجگانه تغییر با همدیگر جمعشدنی نباشد. ممکن است فرد در یک زمان ویژگیهای بیش از یک مرحله را نشان دهد (مادوس و تانگنی، ۲۰۱۰). افراد برای گذر از هر مرحله به مرحله بعد از مراحل پنجگانه تغییر، تکالیفی دارند (تکنیکهایی که تحت فرآیندهای دهگانه تغییر دستهبندی میشود) که در صورت عمل به آنها به مرحله بعد خواهند رفت و البته طیکردن هر مرحله ممکن است از جهت زمانی با مرحله بعد برای افراد متفاوت باشد و در صورتی مراحل به پایان میرسد که تغییر ایجادشده پایدار شود. مراحل پنجگانه تغییر عبارتاند از: پیشتأمل،۱ تأمل،۲ آمادگی،۳ عمل،۴ نگهداری۵ (نک.: پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰) که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. ممکن است افرادی که مشکلی همچون افسردگی دارند در مراحل مختلفی از تغییر باشند. مثلاً فردی در مرحله اول باشد اما فرد دیگری با همین مشکل در مرحله سوم باشد.
اما درباره بحث دوم، که رابطه بحث مراحل تغییر با بحث نگارش طرحنمای مداخلهای است، به منظور روشنشدن این رابطه در واقع باید به این پرسش پاسخ داد که «در هر جلسه از جلساتی که در طرحنمای مداخلهای تنظیم میشود چه محتوایی باید عرضه شود؟». تحقیقات حاکی از آن است که مجموع افراد در بحث تغییر، به صورت کلی در یکی از پنج مرحله از مراحل تغییر، از مرحله پیش از تأمل گرفته تا