به منظور طراحی تکنیکهای لازم برای انجام مداخلهها انتخاب میشود. فرآیندهای تغییر با تکنیکها و فنون درمانی متفاوت است؛ زیرا برای هر فرآیند، تکنیکها و فنون متعددی عرضه شده است که درمانگر میتواند متناسب با شرایط درمان و حال مراجع، از آنها استفاده کند (همان). میتوان گفت فرآیندها تاکتیکهایی است که بر اساس آنها تکنیکها استخراج میشود. مثلاً «تکنیک صندلی خالی» را میتوان تکنیکی دانست که بر اساس فرآیند افزایش آگاهی استخراج شده است.
مقدمه پنجم: شناسایی متغیرهای دارای قابلیت دستکاری
قبل از شروع به تدوین طرحنمای مداخلهای لازم است محقق مشخص کند کدام یک از مؤلفههای شناساییشده در متغیر مستقل برای ایجاد تغییر در متغیر وابسته، قابلیت دستکاری دارند. مثلاً بعد از بررسی متغیر وابسته «افسردگی» و متغیرهای مستقل تأثیرگذار بر آن مشخص میشود که یکی از متغیرهای مستقل اثرگذار در شکلگیری افسردگی مسائل ژنتیکی است. با توجه به علم امروز، مسائل ژنتیکی قابلیت دستکاری ندارد و لذا نمیتوان تکنیکی ساخت که بتوان از آن تکنیک برای ایجاد تغییر در متغیر وابسته از جنبه ارثیبودن استفاده کرد.
اما در همین بررسیها راجع به «افسردگی» و متغیرهای تأثیرگذار بر آن مشخص میشود که بخشی از عوامل مؤثر در ایجاد افسردگی همچون باورهای معیوب یا نشخوارهای فکری است که قابلیت دستکاری دارد. یعنی میتوان با عرضه تکنیکهایی باورهای معیوب یا نشخوارهای فکری را اصلاح، و درنتیجه افسردگی را درمان کرد. بنابراین، از بین متغیرهای مستقل، آنهایی که قابلیت دستکاری دارد در طرحنمای مداخلهای استفاده میشود. هرچند این مطلب واضح مینمایاند اما تذکر آن صرفاً برای یادآوری مطلب به ذهن خوانندگان محترم است.
بعد از ذکر مقدمات فوق شایان ذکر است که تکنیکها، ابزارهایی عملیاتی برای