47
تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین

در دیگر اهداف علم، غیرمستقیم و از طریق گزاره‏های حاوی مفاهیم صورت می‏گیرد (رینولدز، ۱۳۸۵). از این‏رو، در نگاهی کلی می‏توان گفت مفهوم‏شناسی نقش مهمی در بیان مسئله تحقیق، ساختن نظریه، تدوین فرضیه‏ها و گردآوری، دسته‏بندی و تحلیل داده‏ها دارد و به‏علاوه، تنها ابزار برقراری ارتباط بین نظریه‏های علمی و جهان تجربی است. زیرا مفاهیم و اصطلاحات بیانگر آن دسته از امور تجربی است که نظریه راجع به آنها است (بلیکی، ۱۳۸۴).

مفهوم۱ را می‏توان به بیانی مسامحه‏ای،۲ تجریدی از رویدادهای مشاهده‏پذیر دانست که مُعرف شباهت‏ها یا جنبه‏های مشترک میان آنها است (سرمد، بازرگان و حجازی، ۱۳۸۰). به بیان دیگر، مفاهیم، جنبه بازنمایی از واقعیتی خارج از خود دارند [نگارنده: چه مشاهده‏پذیر و چه مشاهده‏ناپذیر] به گونه‏ای که در تعریف آن گفته شده است مفاهیم عبارت‏اند از عناصری که نشانگر اشیا، ویژگی‏ها، فرآیندها یا پدیده‏ها هستند (کیوی و کامپنهود،‏ ۱۳۷۰). ایمان (۱۳۸۸) مفاهیم را اجزای اصلی پیکره علم و سنگ‏ بنای نظریه‏های علمی می‏داند. نیومن۳ (۱۹۹۷) نیز مفاهیم را آجرهایی برای ساختن ساختمان نظریه می‏داند و معتقد است مفهوم، ذهنیتی است که در قالب آن، نمادها و کلمات بیان می‏شود.

بستان (۱۳۹۰) مفاهیمی را که از متون دینی استخراج می‏شوند به سه سطح متفاوت تقسیم می‏کند:

 مفاهیم کلی که یا مستقیماً از امور مشاهده‏پذیر حکایت دارند (مانند حجاب، ازدواج) یا از طریق اجرای فرآیند عملیاتی‏سازی می‏توان مصادیق محسوس و مشاهده‏پذیر آنها را شناسایی کرد (مانند دنیادوستی، ایمان).

1.. concept

2.. مسامحه‏ای‏بودن این تعریف از آن‏رو است که مفهوم صرفاً تجرید رویدادهای مشاهده‏پذیر نیست، بلکه ممکن است از رویدادهای مشاهده‏ناپذیر همچون «خدا»، «غیب»، «معاد» و ... نیز اخذ شود.

3.. Neuman, L. W.


تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
46

مرحله پیش‏عملیاتی

در مرحله پیش‏عملیاتی به اقدامات اولیه لازم برای تدوین طرح‏نمای مداخله توجه می‏شود. این اقدامات در قالب دو گام مفهوم‏سازی و مشهودسازی صورت می‏گیرد. البته ممکن است در برخی تحقیقات گذشته، یکی از این دو گام یا هر دو برداشته شده باشد. در این صورت بعد از بررسی محقق و روشن‏شدن این مطلب که گام‏های مد نظر به‏درستی برداشته شده، محقق دیگر نیازی به انجام‏دادن دوباره آنها ندارد و از مرحله عملیاتی‏سازی کار را ادامه می‏دهد.

گام نخست: مفهوم‏سازی۱

«اگر من فرمانروای جهان بودم اولین کاری که می‏کردم تثبیت معنا و مفهوم واژه‏ها بود. زیرا تعریف واژه‏ها مقدمه عمل است» (کنفوسیوس، به نقل از: خاکی، ۱۳۷۸).

به طور کلی مفاهیم نقشی اساسی در فهم، پیشرفت و تبیین دقیق علوم انسانی دارند، چراکه مقدمه تفهیم و تفاهم‏اند و از همین‏رو دکارت معتقد بود درباره چیزی سخن نمی‏توان گفت، مگر آنکه تصوری از آن داشته باشیم (فرامرز قراملکی، ۱۳۹۰) و این تصور در قالب مفاهیم است که قابل نقل و انتقال می‏شود. در اهمیت مفاهیم همین بس که بر اساس مفاهیم است که مقدماتِ «درک علمی» شکل می‏گیرد؛ چراکه «درک علمی»، در واقع، مستلزم (تأمین) چهار هدف است که عبارت‏اند از: توصیف، تبیین، پیش‏بینی و کنترل (هومن، ۱۳۹۲) و در اولین گام «درک علمی»، یعنی «توصیف»، نیازمند به نمایش گذاشتن دقیق پدیده برای تشخیص متغیرهای موجود [و در ادامه روابط بین متغیرها] هستیم (همان)‏. بر این اساس، توصیف دقیق پدیده‏ای بیرونی یا مفهومی ذهنی، نیاز به مفهوم‏سازی دقیق دارد. بنابراین، می‏توان گفت اثر مستقیم مفهوم‏شناسی در بخش توصیف است. در این میان، تأثیر مفاهیم

1.. conceptualization

  • نام منبع :
    تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 793
صفحه از 192
پرینت  ارسال به