43
تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین

نسبتاً جدید در بسیاری از راهنماهای درمان، توصیف واضح از استانداردهای «صلاحیت» از طریق فهرست‏های بازبینی و ابزارهای خودمشاهده‏گری برای درمانگران است (کارول،۱ نیچ۲ و رونساویل،۳ ۱۹۹۸) که خود درمانگر یا سرپرست او می‏تواند برای ارزیابی میزان صلاحیتش در اجرای درمان استفاده کند (ویسمن و همکاران، ۲۰۰۶).

طرح درمانی۴

واژه «طرح» گاه در آزمایش به کار می‏رود و گاه در درمان. طرح آزمایشی، طرح (نقشه) مربوط به آزمایشی است که معمولاً شامل چند مؤلفه است: ماهیت و تعداد آزمودنی‏ها، گروه‏های آزمایشی و گواه، شیوه‏هایی که به کار برده می‏شود، و تحلیل‏هایی که بر روی داده‏ها انجام خواهد شد (ربر، ۱۳۹۰). اما طرح درمانی به مراحل توصیه‏شده برای مداخله درمانگر یا مشاور گفته می‏شود که بعد از تکمیل ارزیابی درمانجو، عرضه می‏کنند. بسیاری از نقشه‏های مراقبت مدیریت‏شده۵ نیاز به عرضه طرح‏های درمانی مکتوب و رسمی قبل از تأیید شیوه درمان دارد (واندن‏بوس،۶ ۲۰۱۳).

از اوایل دهه ۱۹۶۰، طرح‏های درمانی سازمان‏یافته به‏تدریج به عنوان یکی از اجزای اساسی در کلیه نظام‏های مراقبت بهداشت جای خود را باز کرد؛ یعنی هم در امور مربوط به بهداشت جسم، بهداشت روان، بهداشت کودک و هم در

1.. Carroll, K. M.

2.. Nich, C.

3.. Rounsaville, B. J.

4.. Treatment Plan

5.. managed care یا managed health care:
مراقبت مدیریت‏شده در آمریکا توصیف تکنیک‏های گوناگونی است که به قصد کاهش هزینه‏های فراهم‏آوردن منافع سلامتی و نیز افزایش کیفیت مراقبت لازم است.

6.. VandenBos, G. R.


تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
42

نوارهای صوتی یا فیلم‏های جلسات درمان به منظور سنجش حداقل سطح وفاداری آنها به روش درمانی و میزان تبعیت۱ و صلاحیت آنها به صورت فزاینده‏ای به استاندارد قضاوت، هم در کارهای پژوهشی و هم کارهای بالینی، تبدیل شده است (ویسمن۲ و همکاران،‏ ۲۰۰۶).

۴. آسان‏سازی آموزش

نقش چهارم راهنماهای درمانی، آسان‏سازی آموزش درمانگران و کاهش بی‏ثباتی آنها در اجرای درمان است. اگرچه مسلماً راهنماهای درمان به‏تنهایی برای آموزش درمانگران در اجرای شایسته درمان کافی نیست (داویس۳ و همکاران، ۱۹۹۹؛ میلر۴ و همکاران، ۲۰۰۴؛ شولومسکاس۵ و همکاران، ۲۰۰۵) اما به دلیل تعریفِ درمان و بیان مفصل استانداردهای درمان برای اجرا، جهت آموزش درمانگران در کاربندی بالینی، ضروری است. به بیان دیگر، راهنماهای درمان، به درمانگران می‏گوید که آنها در مقام عملی‏کردن رویکرد درمانی خاصی چه باید بکنند (ستیلی و روبرتس، ۲۰۰۳). همچنین، راهنماهای درمان، با مرزبندی بین درمان‏ها به عنوان سنگ بنای آموزش درمانگر عمل می‏کنند (دابسون۶ و شاو،۷ ۱۹۹۳). آموزش درمانگران برای اجرای بالینی معمولاً شامل این مؤلفه‏ها است: دوره‏کردن دقیق راهنمای درمان، تماشای نوار اجرای مؤثر درمان، تمرین شخصی، و تمرین تحت نظر استادان و سرپرست، که همگی با مراجعه مکرر به راهنمای درمان اتفاق می‏افتد. یکی از بخش‏های مهم

1.. در بررسی میزان تبعیت، در حقیقت، ارزیابی میزان وفاداری متخصصان به راهنمای درمانی ممکن می‏شود (ستیلی و روبرتس، ۲۰۰۳: ۳۱۴).

2..Weissman, M. M.

3.. Davis, D. D.

4..Miller, W. R.

5.. Sholomskas, D.

6.. Dobson, K. S.

7.. Shaw, B. F.

  • نام منبع :
    تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 826
صفحه از 192
پرینت  ارسال به