وسیعی دارد و اغلب با وجهی وصفی به کار میرود، مثلاً تکنیک آماری و تکنیک تجربی (ربر، ۱۳۹۰). تکنیکها در حقیقت متغیرهای مستقلی هستند که در فرآیند مداخله به منظور دستکاری متغیر وابسته استفاده میشوند. رابطه بین مداخله و تکنیک، عموم و خصوص مطلق است؛ به این معنا که تکنیک، خاصترین و عینیترین مرحله مداخله است. بر این اساس، میتوان از تکنیک صندلی خالی به عنوان یکی از تکنیکهای بهکاررفته در مداخلههای رواندرمانی گشتالتی نام برد (نک.: شفیعآبادی و ناصری، ۱۳۸۰).
پروتکل درمانی۱
پروتکل (طرحنما/ صورتجلسه آزمایش)۲ در اصطلاح پزشکی و روانپزشکی به طرح و نقشه نوشتهشدهای اشاره دارد که روند پیشِ رو در ارائه و اجرای تحقیق و بررسی خاصی را مشخص میکند (موسبی،۳ ۲۰۰۹) و ضوابط، نحوه اجرا و جزئیات کاربندی بالینی را تعیین میکند (سِجن،۴ ۲۰۱۲) و به عنوان «مواد خام» مطالعه قبل از شمول در نتایج کلی آن محسوب میشود (پورافکاری، ۱۳۹۲). در روانپزشکی بالینی این اصطلاح معمولاً به شرح حال کامل، در مقابل جمعبندی یا خلاصه مورد، اطلاق میشود (همان).
پروتکل درمانی، به توصیف نظاممند و مفصلی (با جزئیات) از شیوه درمانیِ پیشنهادشده اطلاق میشود (مکگراو،۵ ۲۰۰۲) که فرآیندهای (روال کار) رسمی استفادهشده در نظام رواندرمانی را توصیف میکند (واندنبوس،۶ ۲۰۱۳). البته در