مصاحبه، آزمونگیری، مشاهده رفتاری یا تحلیل اسناد و مدارک (همان)، قضاوت بالینی۱ شکل میگیرد. قضاوت بالینی شامل ارزیابی تناسب نوعی درمان خاص (مداخله بالینی مشخص) و درجه یا احتمال بهبودی بالینی میشود. قضاوت بالینی حاصل برداشتهای حرفهای متخصص بالینی است نه آنکه صرفاً حاصل جداول آماری یا روشهای آماری باشد (نک.: همان).
جمعبندی بحث انواع مداخلات
همانگونه که مشخص شد، یکی از تقسیمبندیهای ممکن در مداخلات، تقسیمبندی آنها بر اساس موضوعی است که مداخله در خصوص آن شکل میگیرد. در نگاهی کلی، گاه موضوع مداخله حالتی مثبت یا توانمندی (صفتی مثبت) در مراجع است و گاه موضوع مداخله حالتی منفی یا مشکلی در مراجع است.
وقتی بر حالتهای روانشناختی مثبت مثل خرسندی، شادی یا صفات و نقاط قوت فرد همچون صمیمیت، انسجام، و نوعدوستی تمرکز میشود، مداخلهای از نوع مثبت مد نظر است. زمانی که در مداخلات بر مشکلی تمرکز میشود، دو حالت کلی پیش میآید:
بحث اول در جایی است که به دنبال جلوگیری از بروز، پیشرفت، عود یا آثار منفی مشکل هستیم که در اینجا با مداخلات پیشگیری مواجهیم.
بحث دوم جایی است که به دنبال رفع مشکل موجود برآییم که در اینجا نیز دو نوع وجود دارد:
o نوع اول جایی است که موضوع مداخله مشکلات یادگیری یا مشکلات عاطفی یا رفتاری است که آشکارا با یادگیری تداخل دارند که در اینجا بحث مداخله آموزشی مطرح میشود؛
o