مسئولیت و آموزش همکاری با والدین و مربیان آورده شده است.
در درمان آموزشی، فنون آموزشی و روشهای درمانی با یکدیگر ادغام میشود (در قالب مداخلات آموزشی) و از این طریق پیشرفت تحصیلی و دستیابی به مهارتهای پایهای را در حین شکلدهی عزت نفس و اعتماد به نفس، تقویت استقلال و کمک به رشد شخصی میسر میکند (واندنبوس، ۱۳۹۱) و در بهبود کیفیت زندگی و حمایت اجتماعی به صورت معناداری مؤثر است (مجرد کاهانی، قنبری هاشمآبادی، و مدرس غروی، ۱۳۹۱). این اقدامات را معمولاً درمانگر آموزشی هدایت میکند که از آموزشهای تخصصی لازم در این زمینه برخوردار است (واندنبوس، ۱۳۹۱). همچنین، از تدابیر آموزشی۱ که مربی برنامهریزی، اجرا و ارزشیابی میکند و به افزایش یادگیری انواع مختلف عملکرد میانجامد به «مداخلات آموزشی» تعبیر میشود (همان).
همانگونه که اشاره شد، آموزش به معنای عام در هر سه سطح مداخله وجود دارد، و در سه حوزه راهنمایی، مشاوره، و درمان استفاده میشود؛ چراکه تحققِ «بینشافزایی درباره توانمندیها و شرایط محیطی» که یکی از نقاط مشترک راهنمایی و مشاوره محسوب میشود نیازمندِ آموزش است. بر همین اساس، برخی مشاوره (و بالتبع راهنمایی) را نوعی فرآیند مشتمل بر آموزش رفتار جدید به مُراجع به منظور مواجهه مؤثرتر با مسائل و مشکلات خود میدانند (نک.: گاستاد۲ به نقل از: رحیمیان، ۱۳۷۷). از سویی در رواندرمانی نیز آموزش به معنای عام آن استفاده میشود (نک.: شفیعآبادی، ۱۳۸۶).
نیز روشن شد که آموزش به معنای خاص، که تحت عنوان «مداخله آموزشی» در درمان آموزشی، و همچنین روانشناسی آموزشی۳ مطرح است خاص حوزه