179
تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین

زمانی دارد/ ندارد، یا از جهت زمانی نسبت به سایر مداخله‏ها پرهزینه‏تر است) ۷. تبیین این قضاوت چیست؟

بخش سوم: مقایسه بر اساس هزینه مالی

در این بخش لازم است به این پرسش‏ها پرداخته شود: ۱. میزان هزینه‏های مالی مترتب بر این مداخله چقدر است؟ ۲. طبق چه سازوکاری می‏توان این هزینه‏ها را وارد هزینه‏های بیمه‏ای کرد؟ ۳. آیا این مداخله، به صورت فشرده هم قابل عرضه است؟ تا چه حد از جلسات کاهش می‏یابد؟ ۴. مداخله‏های مشابه و غیرمشابه چه میزان هزینه در مقایسه با این مداخله خواهند داشت؟

روشن است که در شرایط کاملاً مساوی، مداخله‏هایی که نیاز به هزینه کمتری دارند، در صورتی که نتایج مداخله‏ای‏شان تفاوت مهمی با نتایج سایر مداخله‏ها نداشته باشد، نسبت به آن مداخله‏ها ترجیح داده می‏شوند؛ با این حال، تصمیم‏گرفتن در این‏ باره، به‏خصوص وقتی همه مداخله‏های در دست مقایسه، نیاز به هزینه‏هایی خاص خود دارند که دیگری آن نوع هزینه را ندارد و در عین حال همه آنها مفیدند، مشکل است و مشکل‏تر آنجا است که مداخله مؤثرتری هزینه‏های بیشتری نسبت به دیگر مداخله‏ها داشته باشد (نک.: چمبلس و هالون، ۱۹۹۸).

بخش چهارم: مقایسه بر اساس امکان بازگشت

در این بخش این مطالب مطرح می‏شود: ۱. میزان احتمال بازگشت به بیماری بعد از اجرای درمان یا در حین اجرای این درمان جدید چیست؟ ۲. راهکارهای لازم برای کاهش میزان احتمال بازگشت‏پذیری چیست؟ ۳. میزان احتمال بازگشت‏پذیری در درمان‏های مشابه و غیرمشابه کدام‏اند؟ ۴. در مقام مقایسه، آیا احتمال بازگشت‏پذیری درمان جدید کمتر/ مساوی/ بیشتر است؟ تبیین این مقایسه چیست؟

بخش پنجم: مقایسه بر اساس میزان تخصص لازم برای درمانگری

همان‏گونه که قبلاً اشاره شد، یکی دیگر از مؤلفه‏هایی که می‏تواند هزینه‏های


تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
178

روش‏شناختی و کنترل‏های دقیقی همچون ویژگی‏های محدودکننده تشخیصی و درمانی دارد (ستیلی و روبرتس، ۲۰۰۳).

روش اجرای مرحله چهارم

همان‏گونه که بیان شد، محققان در این مرحله به دنبال آنند که کارآیی و در حقیقت برتری درمان ابداعی خود را بر سایر درمان‏های موجود و مسلط در حوزه روان‏درمانی نشان دهند. بررسی تحقیقات به‏عمل‏آمده در این حوزه نشان می‏دهد پیشینه پژوهشی درباره نحوه تدوین مرحله چهارم بسیار ضعیف است. با این حال می‏توان محور اصلی این مرحله را «مقایسه» دانست و بر اساس موضوعات محل توجه در شکل‏گیری مقایسه بیان کرد که طرح‏نمای درمانی در این مرحله باید قسمت‏های زیر را پوشش دهد:

بخش اول: مقایسه بر اساس میزان تأثیر

در این بخش لازم است به این پرسش پاسخ داده شود که: میزان تأثیر (بهبودی) هر یک از این مداخله‏ها در مقایسه با هم چگونه است؟

بخش دوم: مقایسه بر اساس زمان

در این بخش لازم است به این پرسش‏ها پاسخ داده شود: ۱. این مداخله چه مدت‏زمانی از وقت بیمار در طول روز، هفته، ماه و یک دوره اجرا را خواهد گرفت؟ ۲. آیا این مدت‏زمان قابل کاهش است یا خیر؟ ۳. در صورت کاهش‏یافتن، ممکن است چه میزان بر کیفیت مداخله تأثیر منفی بگذارد، یا اینکه تأثیر منفی نخواهد گذاشت؟ ۴. در صورتی که تأثیر منفی داشته باشد، این تأثیر بر روی چه جنبه‏هایی از مداخله ممکن است بروز داشته باشد؟ ۵. مداخله‏های مشابه و غیرمشابه چه مدت‏زمانی را از مراجع/شرکت‏کننده خواهند گرفت؟ ۶. مقایسه این زمان‏ها محقق را به چه قضاوتی خواهند رساند؟ (مداخله جدید برتری

  • نام منبع :
    تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 821
صفحه از 192
پرینت  ارسال به