بخش پنجم: استانداردهای مراقبت بالینی
در این بخش، رهنمودهایی که برای مدیریت موضوعات بالینی است تصریح میشود، از جمله: ۱. درمانگر چگونه نشانگانی را که ممکن است بعد از جلسه آخر رخ داده باشد ارزیابی میکند؟ ۲. درمانگر چگونه پیشرفت درمان را ارزیابی میکند؟ ۳. درمانگر چگونه به نبود پیشرفت در درمان یا بدترشدن از جهت بالینی واکنش نشان میدهد؟ ۴. درمانگر چگونه خیالات درباره خودکشی یا دیگرکشی را ارزیابی میکند و به آن واکنش نشان میدهد؟ ۵. درمانگر چگونه به تناقض موجود در خودگزارشی بیمار از نشانگان بیماری با اطلاعات بهدستآمده از منابع جنبی واکنش نشان دهد؟ ۶. چگونه و تا چه زمانی اسناد درمانی نگهداری میشود؟ (کارول و رونساویل، ۲۰۰۸).
برای «ارزیابی پیشرفت درمان» که با هدف تعیین مؤثربودن درمان در خصوص مشکلی خاص صورت میگیرد، نیازمند ابزارهایی برای ارزیابی نتایج هستیم تا ابعاد مهم مشکل را کنترل کنیم. روایی و اعتبار این ابزارها باید در تحقیقات پیشین اثبات شده باشد. همچنین، مناسبتر است که محققان صرفاً تأثیرات درمانی طرحنمای درمانی را روی نشانگان بررسی نکنند بلکه تأثیرات درمانی آن را بر روی عملکرد و کیفیت زندگی افراد نیز بررسی کنند (چمبلس و هالون، ۱۹۹۸). معمولاً طرحنماهای درمانی نیاز به ضمیمههایی درباره آموزش و سرپرستی دارند (نک.: همان).
روش اجرای مرحله سوم
در بهترین حالت، اعمال اصلاحات طرحنمای مداخلهای نیازمند اجرای چندین کارآزمایی کارآمدی است تا طرحنمای مداخلهای در بین نمونههای مختلف ارزیابی شود و اشکالات آن رفع گردد. فرآیندها و خروجی دادهها ممکن است دستورالعملهایی را درباره محدودیتهای مربوط به قابلیت اجرای طرحنمای مداخلهای برای برخی از گروههای مراجعان/ مشارکتکنندگان به وجود آورد؛ به