در ادامه به اقدامات لازم برای انجامدادن این مرحله اشاره خواهد شد.
در اینجا دو نکته شایان ذکر است:
معمول طرحنماهای درمان در مرحله یک یا دو متوقف میشوند؛ در حالی که همانگونه که اشاره شد، برای انتشار مؤثر طرحنمای درمان به جامعه درمانگران بالینی، نیاز به تلاش و کوشش فراوانتری برای انجامدادن آزمایشهای متعدد وجود دارد (کارول و رونساویل، ۲۰۰۸).
در حالی که فرآیند حرکت درمانها از مرحله اول به مرحله دوم نیازمند حرکت از «تمرکز انعطافپذیر و وسیع» به «تمرکز نسبتاً سخت و محدود» است (یعنی در مرحله اول صرفاً ایدهای درمانی مطرح شده و از طریق کارهای تحقیقی و آماری اثبات اولیه شده است، ولی در مرحله دوم باید آن ایده، مرزهای مشخصتری پیدا کند و تفاوتش را با سایر درمانها نشان دهد و در چند موقعیت آزمایشگاهی کارآمدی خود را اثبات کند)، حرکت از مرحله دوم به مرحله سوم نیازمند حرکت از روشهای تجربی سفت و سخت و متمرکز به نگرشهای وسیعتری است که شامل بهکارگیری انعطافپذیر درمان در موقعیتهای گوناگون با جمعیتهای ناهمگن است (یعنی در این مرحله، این بهکارگیری درمان است که به صورت منعطفی درآمده و در موقعیتهای مختلف میخواهد اثربخشی خود را اثبات کند) (دابسون و همیلتون، ۲۰۰۲).
از نگاهی دیگر، در مرحله اول، خطوط کلی لازم برای ارزیابی مقدماتی درمان در مطالعات ابتدایی محل توجه قرار میگیرد؛ در مرحله دوم، طرحنماییهای تعریفشدهای عرضه میشود که مرزهای درونی و بیرونی درمان را برای مطالعات کارآمدی معین میکنند و در مرحله سوم، سیستمهای تفصیلی مناسب برای استفاده در جامعههای گوناگون بالینی محل توجه قرار میگیرد (کارول و نورو،۱ ۲۰۰۲).