(واد،۱ تریت،۲ و استوارت،۳ ۱۹۹۸)، و دو برنامه آموزش والدینی برای اختلال نافرمانی مقابلهای و اختلال سلوک (برای کودکان و نوجوانان) (تیلور،۴ سچمیدت،۵ پیپلر،۶ و هودجینس،۷ ۱۹۹۸ به نقل از: چمبلس و اولندیک، ۲۰۰۱). به طور خلاصه در بیان تفاوتهای بین مرحله کارآمدی و مرحله اثربخشی میتوان به مطالب زیر اشاره کرد:
در مرحله کارآمدی، تغییرات بالینی مشاهدهشده از طرحنمای درمانی و نیز کارآزماییهای بالینی تصادفی یا روشهای مشابه آن، در رسیدن به نتایجی دال بر روایی درونی استفاده میشود، اما در مرحله اثربخشی، مطالعات بر اساس طرحهای غیرآزمایشی۸ یا شبهآزمایشی۹ یا مطالعات پژوهشی تمامآزمایشی۱۰ میتواند برای بررسی اثربخشی بالینی بسیار مفید باشد (نک.: چمبلس و هالون، ۱۹۹۸).
در مرحله اثربخشی، گستره حوزه اثربخشی درمان از جهت مخاطبان بررسی میشود. مثلاً اینکه: آیا این درمان صرفاً در مراجعان تحصیلکرده اثربخش است یا برای غیرتحصیلکردهها نیز اثربخش است؟ یا اینکه: آیا درمان فقط برای نژاد خاصی تأثیرگذار است یا برای نژادهای دیگر هم اثربخش است؟ (همان).
در مرحله اثربخشی، گستره حوزه اثربخشی درمان از جهت همبودیها۱۱ مشخص میشود، به این معنا که مشخص شود چگونه همبودیها بر