159
تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین

مرحله سوم: اثربخشی۱

بین دو مفهوم «کارآمدی» و «اثربخشی» مربوط به نتایج پژوهش، تمایز وجود دارد (چمبلس۲ و اولندیک،۳ ۲۰۰۱؛ ناسان،۴ استیارت،۵ و دولان،۶ ‏۲۰۰۰، به نقل از: ستیلی۷ و روبرتس،۸ ۲۰۰۳). این تمایز از آنجا سرچشمه می‏گیرد که در مسیر نهایی‏کردن مداخلات درمانی، یکی از نکته‏های مهم و لازم، بررسی میزان وجود شواهد تجربی است که مؤثربودن درمان را تأیید می‏کند (چمبلس و هالون، ۱۹۹۸). این در حالی است که معضل مهم مطرح در مرحله کارآمدی، کمبود شواهد تجربی است و این کمبود، مانع گسترش‏دادن درمان است (چمبلس و اولندیک،۹ ۲۰۰۱). برای رفع این مشکل، نیاز به مرحله دیگری به نام «مرحله اثربخشی» به وجود می‏آید. می‏توان گفت در حالی که پژوهش کارآمدی بر بالابردن روایی درونی تکیه دارد پژوهش اثربخشی بر بهینه‏ساختن روایی بیرونی و تعمیم‏پذیری تکیه دارد (دابسون و همیلتون، ۲۰۰۲)؛ به این معنا که در مرحله کارآمدی، به اندازه‏گیری نتایجِ مداخلات خیلی خاص درباره اختلالات خاص یا مشکلات خاص پرداخته می‏شود، اما در مرحله اثربخشی، به بررسی امکانِ انتقال و گسترش درمان به جامعه بالینی می‏پردازند که در طی آن، تکنیک‏های درمانی را که در تحقیقات پیشین مؤثر به نظر آمده است برای جمعیت بزرگ‏تر و موقعیت‏های خدمات بالینی غیر از

1.. effectiveness

2.. Chambless, D. L.

3.. Ollendick, T. H.

4.. Nathan, P. E.

5.. Stuart, S. P.

6.. Dolan, S. L.

7.. Steele, R. G.

8.. Roberts, M. C.


تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
158

فرآیند درمان، شانسی یا مربوط به متغیرهای مخل همچون گذر زمان، آثار ارزیابی روان‏شناختی، یا حضور انواع متفاوت مراجعان در شرایط درمان، یا مثلاً بر اثر امید و انتظار به درمان و... نبوده است (نک.: کمپلس و استنلی، ۱۹۶۳؛ کازدین، ۱۹۹۲، به نقل از: چمبلس و هالون، ۱۹۹۸). به بیان دیگر، فقط به دنبال آن بوده‏ایم که بدانیم آیا طرح‏نمای درمانی ما برای گروهی خاص و مشکلی خاص اثر داشته است یا خیر (نک.: همان). اما، همان‏گونه که اشاره شد، در مرحله کارآمدی، روی گروه کنترل،۱ اقداماتی صورت می‏گیرد (نه اینکه مثل مرحله قبل صرفاً گروهی باشد که درمان دریافت نمی‏کند). زیرا در این مرحله می‏خواهیم تفاوت سازوکار تأثیرگذاری (شیوه تأثیرگذاری) این طرح‏نمای جدید ساخته‏شده را در مقایسه با سازوکار تأثیرگذاری طرح‏نمای درمانی دیگری که به گروه کنترل داده‏ایم دریابیم (نک.: همان). در ادامه به اقدامات لازم برای انجام‏دادن این مرحله اشاره خواهد شد.

البته تفاوت‏های دیگری نیز بین مرحله اول و دوم وجود دارد، همچون اینکه در مرحله دوم، برای اثبات کارآمدی نیاز به اجرای حداقل دو بار طرح‏نمای درمانی ساخته‏شده در دو آزمایشگاه متفاوت با دو گروه از متخصصان درمانگر مختلف داریم که در هر دو اثربخش‏بودن درمان نشان داده شود (نک.: همان). لذا اگر تأثیرات طرح‏نمای جدید، فقط در یک مطالعه ثابت شده باشد، یا اگر همه تحقیقات را یک گروه انجام داده باشند، ما نتایج را صرفاً امیدبخش می‏دانیم و به درمان، برچسب «احتمالاً کارآمد»۲ (مرحله امکان‏سنجی) می‏زنیم تا زمانی که تکرار اجرای درمان (به همت گروه‏های مختلف در موقعیت‏های آزمایشی مختلف) صورت گیرد که در نتیجه بتوان با دیدن تأثیرگذاری آن در موقعیت‏های مختلف، برچسب «کارآمدی» بر آن زد (همان).

1.. گروه کنترل انواعی دارد: گروه کنترل بدون درمان، گروه کنترل با دارونما، گروه کنترل فهرست انتظار، گروه کنترل با دریافت روش درمانی مشابه، گروه کنترل با دریافت روش درمانی‏ای که چندان بارز نیست.

2.. possibly efficacious

  • نام منبع :
    تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 736
صفحه از 192
پرینت  ارسال به