مرحله دوم: کارآمدی۱
در اصطلاح، به شایستگی و قابلیت در عملکرد رفتاری، بهخصوص با توجه به ادراک فرد از قابلیتهای عملکردی خویش، «کارآمدی» میگویند (واندنبوس، ۱۳۹۱). منظور از کارآمدی که در مرحله دوم مطرح میشود، آن است که کارآزمایی تصادفی کنترلشده (RCT)۲ به اجرا درآید تا میزان کارآمدی درمان و طرحنمای درمانی ارزیابی شود (رونساویل و کارول، ۲۰۰۱). کارآزمایی بالینی، طرحی در مقیاس وسیع برای آزمودن و ارزشیابی اثربخشی دارو یا روش درمانی است که به آن تحقیق بالینی۳ هم میگویند (ربر، ۱۳۹۰).
در کارآزمایی بالینی تصادفی، مراجعان ثبتنامشده به گروههای کنترل و مداخله گمارده میشوند، مداخله و سپس پیگیری درمانی انجام میشود و تجزیه و تحلیل و نتیجهگیری صورت میگیرد. طرحنمای کارآزمایی بالینی، برنامهای مطالعاتی است که برای توصیف اهداف، سابقه پژوهشی، روششناسی، سازماندهی، شرکتکنندگان، شیوههای مداخله، و ابزارهای ارزیابی کارآزمایی طراحی شده است.
کارآزمایی بالینی جزء پژوهشهای آزمایشی محسوب میشود. در پژوهش آزمایشی متغیر(هایی) به عنوان متغیر مستقل، در برنامه تغییر دستکاری میشوند تا تأثیر آنها بر متغیر(های) وابسته بررسی شود. در پژوهش زمینهیابی وضعیت متغیر(ها) در نمونهای از جامعه یا خود جامعه، بدون دستکاری آنها بررسی میشود.
در حقیقت، در مرحله کارآمدی به این مطلب پرداخته میشود که آیا مداخله طراحیشده در مرحله امکانسنجی، تحت شرایط استاندارد مؤثر است یا خیر. معمولاً این مرحله در شرایط آزمایشگاهی انجام میشود (دابسون و همیلتون، ۲۰۰۲).