چه چیزی برای تکلیف خانگی متناسب با هدف درمانی جلسه، مفید است. اگر مراجع تکلیفی را مطرح کرد که از نظر درمانگر مناسب نبود، درمانگر میتواند با شیوه «پرسشهای سقراطی» مراجع را به سمت آنچه مطلوب درمان است هدایت کند. بهکارگیری شیوه وضع تکالیف با مشارکت، به پذیرش تکالیف از سوی مراجع و نیز امکان انجامدادن تکالیف کمک میکند.
۸. تکالیف جدید باید بازخورد مراجع از تکالیف پیشین را در قالب تکلیف جدید، ترکیب و متحد کند. پرسیدن راجع به احساس مراجع درباره تکلیف و اینکه آیا تکلیف برای او پذیرفتنی است یا خیر، درمانگر و مراجع را به وحدت نظر میرساند و سبب میشود مراجع، درمانگر را از تکالیفی که برای او آسان نیست یا به انجامدادن آنها بیمیل است آگاه کند. همچنین، زمانی که تکالیف گذشته در جلسه حاضر محل بحث قرار گیرد، درمانگر میتواند از مراجع درباره موانع و مشکلاتی که با آنها در حین انجامدادن تکلیف مواجه شده است بپرسد. با توجه به تجربه بهدستآمده از این پاسخها، آنها میتوانند تکلیف را به صورتی که مفید باشد تنظیم کنند و دچار تکلیفهای غیرعملی یا کمفایده در مسیر درمان نشوند. پژوهشگران تأکید کردهاند که حداقل ده دقیقه از هر جلسه به مرور تکالیف جلسه/ هفته قبل با هدف گرفتن بازخورد و مشکلات مراجع در راه انجامدادن تکالیفی که باید انجام میداده، اختصاص یابد. بازخورد مراجع درباره هر تکلیف باید به عنوان چارچوبی برای دادن تکلیف بعدی لحاظ شود.
۹. باید دلیل یا دلایل سرپیچی مراجع از انجامدادن تکلیف مشخص شود و از این دلایل به عنوان منبعی مفید در بازخوردگرفتن استفاده شود. روشن است که انجامدادن کامل تکالیف، به بهبود مراجع کمک میکند. برای جلوگیری از سرپیچی مراجع از انجامدادن تکالیف باید از قبل با وضع قوانینی این مطلب را به قبول مراجع