137
تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین

معرفی منابع کمکی: در این قسمت از بخش آموزشی، در صورت امکان و نیاز، فهرستی از کتب مربوط به اهداف بیان‏شده، به منظور تکمیل مباحث مطرح‏شده، عرضه می‏شود.

لازم است برای هر چه مطلوب‏ترشدن محورهای آموزشی فوق، درمانگر دقت نظر داشته باشد. مثلاً تنظیم لحن و سبک گفتاری در حین آموزش، استفاده از فیلم، تصاویر، جدول‏ها، نمودارها و شکلک‏ها می‏تواند مفید باشد.

۲. ۳ - بخش رفع ابهامات و پاسخ به پرسش‏ها

این محور از چارچوب مشترک جلسات طرح‏نمای مداخله، به منظور برقراری تعامل بیشتر با م.ش. است که فرصت رفع ابهامات درباره مطالب عرضه‏شده در جلسه را فراهم می‏کند. این ابهامات ممکن است در بخش هدف، تکنیک، ارتباط هدف با تکنیک، تکالیف، مدت‏زمان انجام‏دادن تکالیف و نحوه انجام‏دادن آن و... باشد. رفع این ابهامات به فهم هر چه بهتر م.ش. از بخش‏های مهم طرح‏نمای مداخله‏ای می‏انجامد و در نتیجه همکاری هر چه بهتر آنها را برای طی‏کردن مسیر درمان زمینه‏سازی می‏کند. در صورت نیاز، م.د. می‏تواند خود، پرسش‏هایی هدفدار یا روش‏هایی آموزشی (مثلاً تعریف داستانی و پرسش از آن داستان در فضای مرتبط با آموزش داده‏شده) از پیش تنظیم کند تا میزان فهم بیمار از مطالب عرضه‏شده را بسنجد تا در صورت لزوم توضیحات تکمیلی‏تری بدهد.

در بخش نقد و نظر، در مداخلات گروهی همه مراجعان تشویق می‏شوند دیدگاه‏ها و احساسات خود را در مواقعی که از آنها خواسته می‏شود، نزد گروه مطرح کنند. با این حال، اگر فردی از آنها برای صحبت در گروه احساس راحتی نمی‏کند، برای این کار تحت فشار قرار نخواهند گرفت و برای بیان اظهارات آنها زمان یا مکانی که احساس راحتی کنند در نظر گرفته می‏شود، یا خواسته می‏شود در صورت امکان به صورت کتبی مطالب خود را عرضه کنند.


تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
136

مداخله‏ای دارد تبیین می‏شود. در صورت امکان، مناسب است به م.ش. این اطمینان خاطر داده شود که مطالعات، تحقیقات و تحلیل دقیق متون اسلامی، از این اهداف مداخله‏ای حمایت می‏کند و پیگیری این اهداف به امیدِ کامیابی افراد در غلبه بر مشکل یا اختلال/ ایجاد توانمندی است.

 تبیین تکنیک: اینجا است که جای بررسی فرآیندهای ده‏گانه تغییر است تا فرآیند مناسب برای ایجاد تغییرات لازم به منظور رسیدن به هدف انتخاب شود و کلیت آن برای م.ش. توضیح داده شود.

 تبیین گزینه‏های انعطافی: اگر تکنیک معرفی‏شده، نمونه مشابه یا جایگزینی برای عمل‏کردن دارد که م.ش. بتواند از آن استفاده کند، در این قسمت به آن اشاره می‏شود.

 تبیین ارتباط: در این قسمت، منطقی که بر اساس آن بین تکنیک و هدف ارتباط وجود دارد تبیین می‏شود؛ به این معنا که بر اساس این تبیین مشخص می‏شود بر چه مبنایی در این طرح‏نمای مداخله‏ای بیان شده است که این تکنیک می‏تواند م.ش. را به این هدف مداخله برساند. در صورت امکان می‏توان به م.ش. با دادن شواهد پژوهشی اطمینان خاطر داد.

 تبیین مشکلات احتمالی: در این قسمت، مشکلاتی که احتمال می‏رود معمولاً افراد در هنگام استفاده از این تکنیک‏های مداخله‏ای با آن مواجه شوند توصیف و تبیین و چاره‏جویی می‏شود.

 تبیین نبایدهای مداخله‏ای: در این قسمت، موقعیت‏هایی که نباید از مداخله‏ای خاص استفاده کرد یا برخی از تکنیک‏های مداخله‏ای دیگر، که می‏توانند به طور معنادار در فرآیند اجرای درست تکنیک خلل وارد کنند هشدار داده می‏شود. روشن است که این محور زمانی مناسب است که احتمال این نوع استفاده‏های خودسر در م.ش. داده می‏شود وگرنه نیازی به تبیین این نبایدها نیست تا ذهنشان بی‏جهت درگیر نشود.

  • نام منبع :
    تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 788
صفحه از 192
پرینت  ارسال به