131
تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین

اینکه در طول جلسات از عوامل مزاحمی همچون تلفن همراه اجتناب شود (در حالت خاموش یا سکوت گذاشته شود).

 تأکید بر اینکه در مواقع ضروری که مراجع/ مشارکت‏کننده امکان حضور در جلسه را ندارد، قبل از جلسه (مثلاً حداقل ۱۲ ساعت قبل از جلسه) غیبت خود را اطلاع‏رسانی کند. البته غیبت‏های موجه و راهکار جبرانی آن مثل شرکت در جلسه‏ای فوق‏العاده در کمتر از مثلاً سه روز بعد از جلسه، مشخص شود.

 تأکید بر مشارکت م.ش. در بحث، و اینکه بکوشند اصل مطالب در جلسات برای آنها جا بیفتد و در مواقع نیاز پرسش‏های خود را برای رسیدن به فهم بهتر مطرح کنند. همچنین، در مواقع نظرسنجی با صداقت دیدگاه‏های خود را بیان کنند. از سویی بر این نکته نیز تأکید می‏شود که افراد گروه فرصت صحبت و تبادل نظر را به هم‏گروهی‏ها بدهند و در هنگام اظهارنظر دیگران، سخن آنها را قطع نکنند.

 تأکید بر دقت در اجرای تکالیف محوله بعد از هر جلسه با تبیین این نکته که مسلماً حضور صرفاً یک ساعت و نیمه در یک جلسه مداخله‏ای معجزه نمی‏کند و باید به محتوای جلسات توجه شود و تکالیف محوله به‏دقت پیگیری شود.

 در برنامه‏های گروهی، در صورت نیاز، از خود اعضای گروه برای گذاشتن قوانینی همچون زمان و مکان جلسه می‏توان استفاده کرد.

می‏توان مؤلفه‏های فوق را به صورت فرمی تهیه کرد تا بعد از آنکه مطالب فوق به صورت شفاهی در جلسه اول با م.ش. مطرح شد، این فرم به صورت قراردادی بین م.د. با م.ش. امضا شود.

۱. ۱۱ - تعدیل انتظار مداخله

نگاه مراجعان/ مشارکت‏کنندگان به طرح‏نمای مداخله‏ای باید واقع‏بینانه شود. برای واقع‏بینانه‏کردن این نگاه لازم است م.د. چند نکته را رعایت کند:

o


تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
130

بیان فراوانی و فشردگی جلسات، که در آن دو نکته مشخص می‏شود: تعداد و فاصله بین جلسات و اینکه تا چه زمانی جلسات ادامه خواهد یافت؛ و نیز اینکه در هر دوره زمانی چند جلسه باید برگزار شود.

o بیان میزان انعطاف‏پذیری در محتوا، که در آن دو نکته مشخص می‏شود: اینکه آیا محتوای مندرج در جلسات ضروری است یا انتخابی (جایگزین‏هایی دارد که مراجع/ مشارکت‏کننده بتواند از بین آن انتخاب کند)؛ و اینکه آیا در ترتیب محتوای جلسات انعطاف‏پذیری وجود دارد یا خیر.

o تبیین راهبرد تکالیف فوق برنامه هر جلسه؛ اینکه آیا این تکالیف فوق برنامه (تکالیف منزل) بخشی از مداخله هستند؛ هدف از این تکالیف چیست؛ چگونه این تکالیفِ خاص انتخاب می‏شوند؛ چگونه درمانگر/ مربی، منطقی برای انجام‏دادن این تکالیف عرضه می‏کند؛ چگونه درمانگر/ مربی تکالیفی را که مراجع/ شرکت‏کننده انجام می‏دهد ارزیابی می‏کند؛ چگونه درمانگر/ مربی این کار را با درمان یکپارچه می‏کند؛ چگونه درمانگر/ مربی به ناکامی‏های احتمالی مراجع/ شرکت‏کنندگان در انجام‏دادن تکلیف واکنش نشان می‏دهد (نک.: نزو و نزو، ۲۰۰۸).

o تأکید بر رازداری: درباره بحث رازداری (به‏خصوص در مداخلات گروهی) راجع به مطالبی که م.ش. مطرح می‏کند توضیح داده شود که تمام این مطالب مربوط به جلسات مداخله و در راستای فرآیند مداخله است و نباید م.د. یا دیگران مطالب محرمانه افراد را در خارج از جلسه مطرح کنند.

o تأکید بر نظم: در این قسمت بر اهمیت چند نکته تأکید می‏شود:

 وقت‏شناسی؛ بر حضور به‏موقع، اتمام به‏موقع و نیز حضور مستمر در طول جلسات تأکید می‏شود تا افزون بر احترام‏گذاشتن به خود، م.د. و رویداد مداخله‏ای، اثربخشی طرح‏نمای مداخله‏ای تسهیل شود. همچنین، تأکید بر

  • نام منبع :
    تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 784
صفحه از 192
پرینت  ارسال به