125
تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین

کیست. یعنی چه کسی/کسانی یا چه چیزی/چیزهایی، مسئول ایجاد تغییر در مشکل/فقدان توانمندی هستند (نک.: همان).

 تبیین اینکه چرا این طرح‏نمای مداخله‏ای برای پیش‏گیری، کسب مهارتی آموزشی، رسیدن به خودشکوفایی در موضوعی خاص، رسیدن به سطح سازواری، یا درمان مشکل بالینی شرکت‏کنندگان مفید و مناسب است و اینکه رابطه آن با روش‏های در حال اجرا و دلیل برتری آن بر آنها چیست؛ و نیز در صورت وجود، بیان شواهد پژوهشی موجود برای اثربخشی ایجاد تغییر در متغیر یا متغیرهای مستقل در ایجاد تغییر در متغیر وابسته.

 توصیف طرح‏نمای مداخله‏ای از جمله بیان ارجاعات آن به متون استفاده‏شده و در صورت امکان شواهدی دال بر سودمندی آن در گذشته، به اضافه تبیین اهداف کلی درمان و سازوکار کلی عمل، بیان نتایجی که انتظار می‏رود، خطوط کلی دستورالعمل‏ها۱ (طرح‏ریزی)، فواید و خطرهای احتمالی، نسبت سود به خطر احتمالی برای شرکت‏کردن یا نکردن در درمان و....

 توصیف و توضیح «پیشرفت‏های احتمالی ارزشمند» به سبب نتایج این مطالعه و بیان اینکه این مطالعه چه شواهدی دال بر تأمین این پیشرفت دارد (نک.: احمد، ۲۰۱۰).

 در صورتی که کار اسلامی عرضه می‏شود، به این ارتباط‏ها و اثربخشی با توجه به متون دینی (آیات، روایات، کلام اندیشمندان دینی) نیز اشاره شود.

 معرفی اجمالی و فهرست‏وار مهارت‏هایی که قرار است در طول جلسات مداخله‏ای از آنها برای رفع مشکل یا ایجاد توانمندی استفاده کرد.

۱. ۵ - معرفی هدف/ اهداف کلی

در این بخش، هدف/ اهداف در طرح‏نمای مداخله‏ای توضیح داده می‏شود. این هدف/اهداف در مراحل پژوهشی قبل، با توجه به سطحی از سطوح پنج‏گانه که در

1.. formulations


تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
124

۱. ۴ - معرفی طرح‏نمای مداخله‏ای

این محور، بیان کلی فلسفه این است که چرا درمانگر/ مربی می‏خواهد از این راهبرد مداخلاتی (مثلاً راهبرد خودنظم‏جویی برای درمان افسردگی) استفاده کند. در این محور از چارچوب طرح‏نمای مداخله‏ای، اطلاعاتی مناسب و مفید و کاربردی درباره اصل مداخله، پیشینه پژوهشی و مداخله‏ای و ارجاعات لازم به آثار مربوطه داده می‏شود. در بیان فلسفه استفاده از طرح‏نمای مداخله‏ای می‏توان به مطالب زیر اشاره کرد:

 یادآوری اجمالی م.ت. اصلی‏ای که طرح‏نمای مداخله درصدد رفع آن بوده است (به صورت مفصل در قسمت قبل بیان شده و اینجا صرفاً از باب یادآوری و جمع‏بندی، خلاصه‏ای بسیار کوتاه از آن یادآوری می‏شود).

 بیان شواهد پژوهشی دال بر وجود رابطه بین م.ت. (متغیر وابسته) با متغیر یا متغیرهای مستقلی که در قالب تکنیک در طرح‏نمای مداخله به کار رفته است. در واقع، در این بخش، پایه و منطق نظری رویکرد مداخله‏ای، زیربنای تجربی مداخله و منطق کاربرد آن در این جمعیت هدف، مکانیسم کلی کار، اجزای مهم و فعال این مداخله، معیارهای ارزیابی اولیه، در سطح فهم م.ش. عرضه می‏شود (نک.: نزو۱ و نزو،۲ ۲۰۰۸).

 بیان عواملی که به نظر می‏رسد با تغییر رفتار مرتبط است؛ یعنی بر اساس این درمان، چه عوامل یا فرآیندهایی با تغییر یا بهبود مشکل یا اختلال/ ایجاد توانمندی مرتبط در نظر گرفته شده‏اند (نک.: همان).

 بیان عامل۳ تغییر (یعنی بیمار، درمانجو، مشارکت‏کننده، پیوستگی گروه۴)؛ به این معنا که در این قسمت به بررسی این مطلب پرداخته می‏شود که عامل تغییر چیست یا

1.. Nezu, A. M.

2.. Nezu, C. M.

3.. agent

4.. group affiliation

  • نام منبع :
    تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 836
صفحه از 192
پرینت  ارسال به