کیست. یعنی چه کسی/کسانی یا چه چیزی/چیزهایی، مسئول ایجاد تغییر در مشکل/فقدان توانمندی هستند (نک.: همان).
تبیین اینکه چرا این طرحنمای مداخلهای برای پیشگیری، کسب مهارتی آموزشی، رسیدن به خودشکوفایی در موضوعی خاص، رسیدن به سطح سازواری، یا درمان مشکل بالینی شرکتکنندگان مفید و مناسب است و اینکه رابطه آن با روشهای در حال اجرا و دلیل برتری آن بر آنها چیست؛ و نیز در صورت وجود، بیان شواهد پژوهشی موجود برای اثربخشی ایجاد تغییر در متغیر یا متغیرهای مستقل در ایجاد تغییر در متغیر وابسته.
توصیف طرحنمای مداخلهای از جمله بیان ارجاعات آن به متون استفادهشده و در صورت امکان شواهدی دال بر سودمندی آن در گذشته، به اضافه تبیین اهداف کلی درمان و سازوکار کلی عمل، بیان نتایجی که انتظار میرود، خطوط کلی دستورالعملها۱ (طرحریزی)، فواید و خطرهای احتمالی، نسبت سود به خطر احتمالی برای شرکتکردن یا نکردن در درمان و....
توصیف و توضیح «پیشرفتهای احتمالی ارزشمند» به سبب نتایج این مطالعه و بیان اینکه این مطالعه چه شواهدی دال بر تأمین این پیشرفت دارد (نک.: احمد، ۲۰۱۰).
در صورتی که کار اسلامی عرضه میشود، به این ارتباطها و اثربخشی با توجه به متون دینی (آیات، روایات، کلام اندیشمندان دینی) نیز اشاره شود.
معرفی اجمالی و فهرستوار مهارتهایی که قرار است در طول جلسات مداخلهای از آنها برای رفع مشکل یا ایجاد توانمندی استفاده کرد.
۱. ۵ - معرفی هدف/ اهداف کلی
در این بخش، هدف/ اهداف در طرحنمای مداخلهای توضیح داده میشود. این هدف/اهداف در مراحل پژوهشی قبل، با توجه به سطحی از سطوح پنجگانه که در