109
تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین

نوکراس، ۲۰۱۰). البته بیشتر پسرفت‏کنندگان دوران بی‏پایانی را در چرخه‏ها نمی‏گذرانند و از سویی نیز آنها در هنگام بازگشت‏ها، دقیقاً به نقطه اولی که از آن شروع کرده بودند برگشت نمی‏کنند، بلکه در عوض، هر بار پسرفت‏کنندگان دوباره از وسط مراحل قبلی شروع به حرکت می‏کنند و به طور بالقوه از اشتباهاتشان می‏آموزند. همچنین، می‏توانند تلاش‏هایی متفاوت با دور قبل انجام دهند (دیکلمنت و همکاران، ۱۹۹۱، به نقل از: پراچاسکا، دیکلمنت و نوکراس، ۱۹۹۲).

یکی از اقدامات مناسب در مواجهه با پدیده بازگشت، آماده‏بودن برای جلوگیری از بازگشت در درمان۱ است که ضمن پیش‏بینی احتمال بازگشت بیمار موجب می‏شود در صورت بازگشت احساس گناه بی‏وجه درمانگر و نیز احساس خجالت بی‏وجه مراجع کاهش یابد (پراچاسکا، نوکراس، و دیکلمنت، ۲۰۰۵، به نقل از: نوکراس، کربس، و پراچاسکا، ۲۰۱۱).

برای جلوگیری از بازگشت، برنامه «پیش‏گیری از بازگشت»۲ طراحی شده است که نوعی آموزش خودمدیریتی برای جلوگیری از بازگشت و تقویت مرحله نگه‏داری است (مارلات۳ و گوردون،۴ ‏۱۹۸۵، به نقل از: پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰). این برنامه به درمانجویان می‏آموزد که:

۱. از برگشت به عنوان پدیده‏ای محتمل آگاه باشند.

۲. موقعیت‏های پرمخاطره را شناسایی کنند.

۳. بیاموزند چگونه با تمایلات و علائق معطوف به انجام‏دادن رفتارهای موجب عادت مقابله کنند.

۴. با کاهش‏دادن نتایج منفی بازگشت و نیز درس‏گرفتن از تجارب، آسیب‏های بازگشت را کاهش دهند.

1.. یا بازگشت در سایر انواع مداخلات است.

2.. relapse prevention

3.. Marlatt, G. A.

4.. Gordon, J. R.


تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
108

کنند (پراچاسکا، دیکلمنت و نوکراس، ۱۹۹۲:؛ پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰) و به مراحل قبل بازگشت داشته‏اند. همچنین، بررسی‏ها نشان می‏دهد هرچند روان‏درمانی معمولاً در کوتاه‏مدت مؤثر است، اما نتایج درازمدت آن در درمان اعتیادها یا اختلالات روانی جدی، عموماً بازگشت دارد (پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰).۱

به طور کلی، در طی‏کردن این مراحل، معمول افراد، قبل از رسیدن به مرحله نگه‏داری، پنج یا بیش از پنج بار بازگشت داشته‏اند (نوکراس و ونگریلی،۲ ۱۹۸۹؛ پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰؛ نک.: برونل۳ و همکاران، ۱۹۸۶؛ دوناون۴ و مارلات، ۱۹۸۸، به نقل از: پراچاسکا، دیکلمنت، و نوکراس، ۱۹۹۲؛ نک.: پراچاسکا، نوکراس، و دیکلمنت، ۲۰۰۵، به نقل از: نوکراس، کربس، و پراچاسکا، ۲۰۱۱).

برخی تحقیقات نیز الگوهای بازگشت را شامل دو یا بیش از دو دوران در بین مراحل تغییر در مدتی دوساله گزارش کرده‏اند (پراچاسکا، دیکلمنت، و نوکراس، ۱۹۹۲). بازگشت و از سرگیری در کنار ثبات و پیشرفت، چهار الگوی تغییر در طی این مراحل و فرآیندها هستند که بر اساس برخی تحقیقات به دست آمده‏اند (پراچاسکا، دیکلمنت، ولیسر، روسی،۵ و گیاداگنولی،۶ ۱۹۸۷ به نقل از: پراچاسکا، ولیسر، دیکلمنت و فاوا، ۱۹۸۸).

بازگشت یا از سرگیری در تغییر رفتار، قاعده است نه استثنا (پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰) و از همین‏رو رفت و برگشت بین مراحل است که مدلی مارپیچی از مراحل را به جای مدل خطی مراحل مطرح می‏کند که این رفت و برگشت‏ها در آن مدل، چندین بار، قبل از آنکه افراد به تغییر دائمی رفتار دست یابند، ادامه می‏یابد (پراچاسکا و دیکلمنت، ۱۹۸۳، ۱۹۸۶، به نقل از: پراچاسکا، پراچاسکا، و جانسون، ۲۰۰۶؛ پراچاسکا و

1.. درباره تثبیت توانمندی‏ها تحقیقاتی دیده نشد. البته مدل مارپیچی در خصوص مداخلات مثبت نیز فرض دارد.

2.. Vangarelli, D. J.

3.. Brownell, K. D.

4.. Donovan, D. M.

5.. Rossi, J. S.

6.. Guadagnoli, E.

  • نام منبع :
    تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 948
صفحه از 192
پرینت  ارسال به