این فرآیند در حقیقت با هدف تداوم بهبودی و پیشگیری از عود بیماری یا اختلال رفتاری صورت میگیرد، و در آن مراجع تشویق میشود با پیوستن به گروههای خودیار یا به صورت انفرادی به دیگر مبتلایان و نیازمندان کمک کند. او در این فرآیند با انتقال تجارب بهبودیبخش خود به سایرین، ضمن کمک به نجات دیگران، تداوم بهبودی خویش را تضمین میکند. زیرا وقتی فردی در موقعیت نجاتبخشی و الگوبودن قرار میگیرد مسئولیت الگوبودن، او را به مراقبت از خویش و پیشگیری از بروز مجدد بیماری یا رفتار نابهنجار وامیدارد (شریفینیا، ۱۳۹۱).
جالب آنکه نظامهای رواندرمانی با اینکه درباره محتوای تغییر با هم اختلافنظر دارند، اما درباره چگونگی تغییر با هم توافق دارند. به سخن دیگر، اغلب نظامهای درمانی در فرآیندهای تغییر، که اساس و ماهیت درمان را تشکیل میدهد، اشتراک نظر دارند (همان).
حال که با فرآیندهای مشترک تغییر آشنا شدیم زمان آن است که با بحث مراحل تغییر نیز در فرآیند نگارش راهنمای درمانی آشنا شویم و سپس نحوه جمعکردن بین مراحل، فرآیندها و سطوح تغییر را بررسی کنیم.
گام سوم: قالببندی جلسات (بر اساس مراحل تغییر)۱
مطالعات درباره تغییر، نشان از مرحلهایبودن تغییر دارد که تحت عنوان «مراحل تغییر» مطرح میشود (پراچاسکا و پراچاسکا و لوسکو، ۲۰۰۱:؛ دیکلمنت و هیوگس،۲ ۱۹۹۰؛ دیکلمنت و پراچاسکا، ۱۹۸۵؛ دیکلمنت، پراچاسکا، و گیلبرتین،۳ ۱۹۸۵؛ لَم،۴ مکماهون،۵