خود فرد نیست، بلکه محیط وی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد و دیگران را نیز دچار رنج و محنت میکند (پراچاسکا و پراچاسکا، ۲۰۱۰). روشن است که آگاهی از پیامدهای زیانبار هر مشکل منجر به افزایش انگیزه و تلاش مضاعف فرد برای بهبودی سریعتر میشود (نک.: شریفینیا، ۱۳۹۱).
بیان تفاوت بین ارزیابی مجدد محیطی و ارزیابی محیطی از آنرو اهمیت دارد که برخی پژوهشگران معنای ارزیابی محیطی را در درون ارزیابی مجدد محیط اشراب کردهاند، حال آنکه این مطلب درست نیست. روشن است که ما در این فرآیند به دنبال بیان آنیم که فرد چه فرآیندی را باید انجام دهد تا تغییر رفتار در او شکل بگیرد نه اینکه در این فرآیند بخواهیم بگوییم که محیط چه تغییری باید بکند تا رفتار فرد تغییر کند.
۱۰. رابطه یاریرسان۱
در سال ۱۹۶۱ کارل راجرز۲ رابطه یاریرسان را تعریف کرد. این رابطه، از نظر وی، رابطهای است که در آن حداقل یکی از طرفین قصد دارد نمو، رشد و بلوغ و بالیدگی را ارتقا دهد یا عملکرد دیگران را بهبود بخشد (واندنبوس، ۱۳۹۱). این رابطه مشتمل بر ترکیبی از مراقبت، گشودگی، اعتماد، پذیرش و حمایت برای تغییر است (مادوس و تانگنی، ۲۰۱۰). مطابق این فرآیند، روابط میانفردی مراجع در جهت کسب حمایت، مراقبت و پذیرش از سوی اطرافیان گسترش مییابد. زیرا اغلب کسانی که دچار مشکلات روانی و ناهنجاریهای رفتاری هستند از احساس بیگانگی و تنهایی رنج میبرند. در این فرآیند، مراجعان از سیستم حمایتی برخوردار میشوند و احساس میکنند برای حل مشکلشان تنها نیستند و نزدیکانشان از آنها پشتیبانی میکنند (پراچاسکا و پراچاسکا، ۲۰۱۰).