79
تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین

آموزش‏ها۱ (مادوس۲ و تانگنی،۳ ۲۰۱۰).

در حقیقت، درمان‏هایی که شامل افزایش آگاهی است به گونه‏ای اطلاعات فرد را افزایش می‏دهد که شخص بتواند بهترین پاسخ را به اوضاع و احوال زندگی بدهد. در فرآیند افزایش آگاهی، اگر اطلاعاتی درباره اعمال و تجربیات درمانجو به خودش داده شود، «بازخورد»۴ اتفاق افتاده است (پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰). بازخورد برای افرادی است که در ادراک اینکه دیگران رفتار آنها را چگونه می‏فهمند، مشکل دارند (نک.: واندن‏بوس، ۱۳۹۱). از سویی اگر اطلاعاتی درباره رویدادهای محیطی به درمانجو داده شود «آموزش»۵ روی داده است (پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰). می‏توان تفسیرها را جزء مداخلاتی دانست که در همان بازخورد می‏گنجند و از سویی مشاهدات و مواجهه‏ها را نیز مداخلات مشترکی دانست که هم در بازخورد و هم در آموزش‏ها می‏گنجند.

بنابراین، فرآیندی مهم در طراحی انواع مداخله‏ها که در بیشتر مکاتب درمانی هم استفاده می‏شود افزایش آگاهی‏های فرد است. البته متعلق این آگاهی در مکاتب درمانی مختلف متفاوت است.

۲. تخلیه هیجانی/ تسکین نمایشی۶

به طور کلی به آزادکردن هیجانات قوی و سرکوب‏شده تخلیه هیجانی می‏گویند (واندن‏بوس، ۱۳۹۱) که سبب رهایی‏دادن ایده‏ها و احساسات همراه آن می‏شود

1.. Education

2.. Maddux, J. E.

3.. Tangney, J. P.

4.. Feedback:
اطلاعات فراهم‏شده برای فرد یا گروه درباره رفتار یا عملکردشان، به‏ویژه با هدف اصلاح یا بهبود آنها (نک.: واندن‏بوس، ۱۳۹۱).

5.. education

6.. catharsis/dramatic relief


تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
78

نظری از تحلیل مقایسه‏ای نظام‏های روان‏درمانی اصلی به دست آمده‏اند (پراچاسکا، ۱۹۷۹، به نقل از: پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰). در این قسمت، این ده فرآیند معرفی می‏شود. توجه به این نکته لازم است که در ساخت طرح‏نماهای مداخله‏ای، این ده فرآیند، همان ده دسته کلی فرآیندهای تغییرند که تکنیک‏های درمانی، که در قالب متغیر مستقل برای تغییر متغیر وابسته (مشکل مراجع) هستند، تحت این ده فرآیند دسته‏بندی و از هم جدا می‏شوند.

۱. افزایش آگاهی۱

افزایش آگاهی فرآیندی است که بر اساس آن آگاهی فرد درباره خویش، مثلاً آگاهی او درباره وضعیت، نیازها یا اهدافش افزایش می‏یابد (واندن‏بوس، ۱۳۹۱). اصولاً فرآیند آگاهی‏افزایی بر این فرض مبتنی است که هر چه مراجعان درباره مشکل روانی یا رفتار ناهنجار بیشتر بدانند، احتمال پرداختن به درمان و اجرای توصیه‏های درمانگر بیشتر می‏شود (پراچاسکا و پراچاسکا، ۲۰۱۰). در روان‏درمانی، متعلق این افزایش آگاهی، افزایش آگاهی فرد از علل، پیامدها و راه‏حل‏های درمان مشکل روانی یا رفتار ناهنجار است (همان). در بیان اهمیت این فرآیند باید گفت که افزایش آگاهی و هشیاری مراجع،‏ در واقع به منزله زیرساخت هر نوع بهبود و تغییر رفتار است. این فرآیند، به‏ویژه در ابتدای درمان که احتمالاً مراجع از انگیزه کافی برای تداوم فعالیت‏های درمانی برخوردار نیست، بسیار ضروری و اثربخش است (شریفی‏نیا، ۱۳۹۱). مداخلاتی که می‏توانند آگاهی را افزایش دهند عبارت‏اند از: مشاهدات،۲ مواجهه‏ها،۳ تفسیرها،۴ بازخوردها و

1.. consciousness raising

2.. Observations

3.. confrontations:
مواجهه‏ها یا رویارویی‏ها به عمل مواجهه‏ای مستقیم یا تشویق به رویارویی مستقیم با موقعیتی دشوار، ناهمخوان و اختلافی یا رویارویی با هر گونه تناقض در زمینه اطلاعات، عقاید، نگرش‏ها یا رفتار گفته می‏شود (واندن‏بوس، ۱۳۹۱).

4.. Interpretations:
در روان‏درمانی، تبیین‏ها و توضیحاتی است در جهت معنادارکردن احساسات، رفتارها و مسائل درمانجو که درمانگران عرضه می‏کنند (واندن‏بوس، ۱۳۹۱).

  • نام منبع :
    تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 844
صفحه از 192
پرینت  ارسال به