آموزشها۱ (مادوس۲ و تانگنی،۳ ۲۰۱۰).
در حقیقت، درمانهایی که شامل افزایش آگاهی است به گونهای اطلاعات فرد را افزایش میدهد که شخص بتواند بهترین پاسخ را به اوضاع و احوال زندگی بدهد. در فرآیند افزایش آگاهی، اگر اطلاعاتی درباره اعمال و تجربیات درمانجو به خودش داده شود، «بازخورد»۴ اتفاق افتاده است (پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰). بازخورد برای افرادی است که در ادراک اینکه دیگران رفتار آنها را چگونه میفهمند، مشکل دارند (نک.: واندنبوس، ۱۳۹۱). از سویی اگر اطلاعاتی درباره رویدادهای محیطی به درمانجو داده شود «آموزش»۵ روی داده است (پراچاسکا و نوکراس، ۲۰۱۰). میتوان تفسیرها را جزء مداخلاتی دانست که در همان بازخورد میگنجند و از سویی مشاهدات و مواجههها را نیز مداخلات مشترکی دانست که هم در بازخورد و هم در آموزشها میگنجند.
بنابراین، فرآیندی مهم در طراحی انواع مداخلهها که در بیشتر مکاتب درمانی هم استفاده میشود افزایش آگاهیهای فرد است. البته متعلق این آگاهی در مکاتب درمانی مختلف متفاوت است.
۲. تخلیه هیجانی/ تسکین نمایشی۶
به طور کلی به آزادکردن هیجانات قوی و سرکوبشده تخلیه هیجانی میگویند (واندنبوس، ۱۳۹۱) که سبب رهاییدادن ایدهها و احساسات همراه آن میشود