خود، شناخت هدف، خودنظارتگری، و خودمهارگری وجود دارد که میتوان بر اساس آنها، اهدف جزئیتر برای مداخله درمانی بر روی افسردگی یا همان «اهداف عملیاتیسازی» را استخراج کرد که قرار است تکنیکهای درمانی برای محققکردن آن اهداف در قالب جلسات مختلف به کار بسته شود.
گام دوم: تکنیکسازی
دومین اقدام اصلی بعد از هدفگذاری، تکنیکسازی به منظور تحقق اهداف طرحنمای مداخلهای است. تکنیکها در قالب تکالیف لازم جلسات گوناگون طراحیشده برای راهنمای درمانی، محل توجه قرار میگیرند. در این قسمت، توجه به مقدمات زیر لازم است:
مقدمه اول: «محتوای تغییر» و «فرآیند تغییر» با هم فرق دارند
محتوای تغییر یعنی آنچه باید تغییر کند و این محتوا از درون نظریه شخصیت و آسیبشناسی روانی بیرون میآید؛ فرآیند تغییر یعنی چگونه تغییرکردنِ آن چیزی که باید تغییر کند. این فرآیند از شیوههای عملیِ درمانیِ هر نظریه بیرون کشیده میشود (نک.: همان، ۲۰۱۰). متمایزکردن محتوا و فرآیند در نگارش طرحنمای مداخلهای بسیار مهم است. طرحنماهای مداخلهای، در مرتبه اول از جهت محتوای تغییر (اهداف تغییر) و به تبع آن از جهت فرآیند تغییر (تکنیکها) با هم تفاوت دارند.
مقدمه دوم: امکان اضافهکردن فرآیند به انواع دهگانه فرآیندهای تغییر وجود دارد
فرآیندهای تغییری که در ادامه مطرح میشود پیشنهادهایی در اختیار محققان اسلامی حوزه درمان قرار میدهد که محتوای اسلامی خود را در قالب این فرآیندها عرضه کنند و اگر حتی فرآیندی جدید دارند به اینها اضافه کنند. اما به نظر میرسد اضافهکردن فرآیندی جدید (یا سطحی از تغییر یا مرحلهای از مراحل