پراچاسکا و لوسکو،۱ ۲۰۰۱) نخست با تلاش پراچاسکا و دیکلمنت و نوکراس و بر اساس تحلیل مقایسهایشان از ۲۵ مکتب رواندرمانی اصلی به دست آمده است (پراچاسکا۲ و نوکراس،۳ ۱۹۷۹ و ۲۰۰۹، به نقل از: پراچاسکا و پراچاسکا،۴ ۲۰۱۰).
با توجه به عناصر مدل فرانظری یعنی فرآیندهای تغییر،۵ مراحل تغییر،۶ و سطوح تغییر۷ (نک.: پراچاسکا و پراچاسکا، ۲۰۱۰)، و اندیشه مدل پیشنهادی طراحی طرحنمای مداخلهای میتوان گامهای لازم برای تدوین طرحنمای مداخلهای را به صورت زیر مطرح کرد:
گام اول: هدفگذاری
یکی از عناصر اصلی اولیه و ضروری در تدوین طرحنماهای مداخلهای، تعیین هدف کلی و اهداف عملیاتی است که هر طرحنمای مداخلهای قرار است در قالب جلسات متعدد آنها را به عنوان «هدفهای تغییر» محل توجه خود قرار دهد.
بحث تعیین اهداف تغییر، از دو منظر در خور بررسی است: الف. سطوح تغییر؛ ب. اهداف عملیاتیسازی.
الف - تعیین سطح تغییر
آنچه هدف کلی تغییر است، یا رفع مشکل است یا ایجاد و تقویت توانمندی. بدینمنظور نخست لازم است سطح تغییراتی را که در طرحنمای مداخلهای قرار است روی آن اقدامات اصلاحی یا تقویتی صورت گیرد مشخص کرد. سطوح