مقایسه میکنیم تا میزان هماهنگی و ناهماهنگی احتمالی بین آن دو را بسنجیم. در این مقایسه دو حالت متصور است: ۱. تحلیل مفهومی حاصل از بررسیهای لغوی و اصطلاحی با مراد دین از موضوع هماهنگ است: فرآیند مفهومشناسی تقریباً پایان میپذیرد؛ ۲. ناهماهنگی این دو: مشخصسازی هماهنگیها و ناهماهنگیها بین آن دو در دستور کار قرار میگیرد تا مفهوم مد نظر بهدرستی تبیین شود. متونی که به مفهومشناسی کمک میکنند چند گونهاند:
متون تفسیری: متونی که ادبیات تفسیری دارند و معمولاً در پاسخ به پرسش از چیستی موضوع به تعریف آن موضوع میپردازند.
متون مصداقی: متونی که مشخصاً مصداق موضوع معینی را بیان میکنند. این متون، همچون آینه، نشانگر دستِکم بخشی از معنا هستند.
متون تقسیمی: متونی که به جای بیان مصداق، انواع موضوع و نوعی دستهبندی از آن را عرضه میکنند.
متون متضاد: متونی که با سلب معنایی از مفهوم (مفهوم مقابل) معنای آن مفهوم را واضحتر میکنند.
برای شناسایی مفهوم از لابهلای متون دو گام برداشته میشود:
الف - گام اول: جمعآوری اطلاعات
در این گام مواد لازم برای این بررسی با دو اقدام انجام میشود:
۱. اقدام نخست، «تشکیل خانواده متون»، با گرایش مفهومشناسی، متناسب با موضوع و اهداف تحقیق است. مثلاً در تحقیق از حیا، خانواده متون، یعنی تمام آیات و روایاتی که به نوعی با مفهومشناسی حیا مرتبط است و مواد لازم برای شناخت مفهوم حیا از آنها به دست میآید.
۲. اقدام دوم، «استخراج ویژگیها (اطلاعات مفهومشناسی)» است. در اینجا دو فعالیت صورت میگیرد: الف. کشف ساختار متن که روش آن لازم است در