177
تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین

اختلال‏های شناختی؛ ۲. مدیریت بیمارانی که مشکلات پزشکی هم‏زمان دارند؛ ۳. بیان نحوه مدیریت بیمارانی که بی‏خانمان‏اند و حمایت اجتماعی روانی اندکی دریافت می‏کنند؛ ۴. بیان نحوه مدیریت بیمارانی که مجبور به درمان‏اند؛ ۵. بیان نحوه مدیریت بیمارانی که برای درمان انگیزه ندارند؛ ۶. بیان نحوه مدیریت بیمارانی که از فرهنگ‏ها و پیش‏زمینه‏های قومی مختلف‏اند؛ ۷. بیان نحوه مدیریت سایر انواع بیمارانی که معمولاً در این جمعیت با آنها مواجه می‏شوند.

بخش دوم:‏ تنوع برنامه

در این بخش به بحث درباره تغییرات لازم در برنامه پرداخته می‏شود، از جمله: ۱. نحوه ارائه مداخله در طیفی از موقعیت‏ها و دوره‏های زمانی؛ ۲. نحوه مدیریت موضوعاتی همچون طولانی‏شدن اجباری مداخله و تعداد جلسات و غیره.

بخش سوم: تنوع درمانگر/ مربی

اجرای مداخله به همت درمانگرانی/ مربیانی که از جهت تجربه و نیز تخصص‏های مداخله‏ای متنوع‏اند. در این بخش مباحث مربوط به آموزش و سرپرستی درمانگران/ مربیان بیان می‏شود، از جمله: ۱. بیان مشکلات رایج در آموزش درمانگران/ مربیان تازه‏کار برای استفاده از این مداخله؛ ۲. بیان مشکلات رایج در آموزش درمانگران/ مربیان باتجربه برای استفاده از این مداخله؛ ۳. بیان مشکلات رایج در آموزش درمانگران/ مربیان ملتزم به جهت‏گیری خاصی در مداخله یا برعکس، درمانگرانی/ مربیانی که بیشتر ملتزم به رویکردی التقاطی هستند؛ ۴. بیان راهبردهایی برای کمک به جلوگیری از تبعیت‏نکردن درمانگران/ مربیان از مداخله؛ ۵. بیان ابزارهای یادگیری موجود (مثلاً نوارهای ویدئویی، پیشنهاد خواندن پیشینه در مبنای نظری درمان).

البته، مطالعات اثربخشی، علی‏رغم موقعیت‏های طبیعی‏ترش، هنوز نیاز به دقت


تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
176

این معنا که: آیا اثربخشی طرح‏نمای مداخله‏ای در زیرگروه‏های بالینی/ زیرگروه‏های غیربالینی متفاوت است و اینکه نباید این طرح‏نمای مداخله‏ای را برای افرادی با ویژگی‏هایی خاص به کار برد؟ همچنین، دستورالعمل‏های دقیق درباره چگونگی استفاده از ابزارهای ارزیابی به درمانگران/ مربیان در ربط‏دادن مداخله به زیرگروه‏های بیماران خاص/ مشارکت‏کنندگان خاص کمک می‏کند.

در حقیقت، در این مرحله،‏ سیستم‏های تفصیلی مناسب برای استفاده در جمعیت‏های بالینی/ غیربالینی گوناگون بیان می‏شود (نک.: کارول و نورو،‏ ۲۰۰۲).

در مقایسه با مرحله اول یا کارآزمایی‏های اولیه مرحله دوم، در این مرحله (مرحله سوم)، طرح‏نمای مداخله را گروه وسیعی از درمانگران/ مربیان ارزیابی می‏کنند. در این میان، اگر درمانگران/ مربیان کم‏تجربه یا کم‏تعهد، طرح‏نمای مداخله‏ای را اجرا کنند، طراحان طرح‏نمای مداخله‏ای، آموزش اضافی یا نظارت بیشتری در خصوص آن اعمال خواهند کرد.

بنابراین، ورود به مرحله سوم، صرفاً بعد از اجرای چندین کارآزمایی تصادفی کنترل‏شده و تجمیع حاصل از مقدار زیادی از فرآیند و داده‏های خروجی در جمعیت‏های گوناگونی از بیماران/ مشارکت‏کنندگان محقق خواهد شد.

در تدوین مرحله سوم از طرح‏نمای مداخله، که در حقیقت برای سنجش اثربخشی مداخله استفاده می‏شود، توجه به نکات زیر ضروری است:

بخش اول: تنوع بیماران/ مشارکت‏کنندگان

در این بخش، تغییرات لازم در مداخله برای مدیریت‏کردن انواع مختلف از گروه‏های بیماران/ مشارکت‏کنندگان و نیز محدودیت‏های درمان برای گروه‏های خاص بیان می‏شود، از جمله: ۱. بیان نحوه مدیریت بیمارانی که اختلالات هم‏زمان دارند؛ اختلالاتی همچون افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از ضربه، اختلال شخصیت ضداجتماعی، سوء مصرف دارو، اختلال‏های روانی،‏

  • نام منبع :
    تدوین مداخلات روان‌شناختی مراحل و شیوه تدوین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    500
تعداد بازدید : 880
صفحه از 192
پرینت  ارسال به