محدودیتها بحث میشود و در آن به دو مطلب اشاره میشود: ۱. چه مداخلههای کمکیای مجاز است و تشویق میشود؟ و چه مداخلههای کمکیای ممنوع است؟ ۲. در خصوص الحاقهای مجاز مداخله، آیا محدودیتهایی در فراوانی و شدت استفاده از آنها وجود دارد؟
بخش چهارم: انتخاب درمانگر/ مربی، آموزش و سرپرستی۱
یکی از نکتههای مهم برای توسعه مداخله در قالب مرحله دوم (از مدل مرحلهای)، مطمئنشدن از این نکته است که مداخله تحت بررسی، به روش مناسبی اجرا شود؛ چراکه ممکن است مداخله خاصی در این مرحله (مرحله دوم) تأثیرگذاری نشان ندهد ولی نه به سبب آنکه کارآمدی ندارد، بلکه به این دلیل که آموزش و نظارت کافی در اجرای درست آن نبوده است و این احتمال بهویژه زمانی قوت میگیرد که درمانگرانی که میخواهند این درمان را در موقعیتهای دیگر اجرا کنند، تازهکار باشند یا به مداخله دیگری وفادار باشند (نک.: چمبلس و هالون، ۱۹۹۸) و درنتیجه نتوانند مداخله مد نظر را بهخوبی اجرا کنند.
برای رفع این احتمال، این بخش شکل گرفته است. برای اجراییکردن هر چه بهتر این بخش مهم به سه نکته باید توجه شود:
اولین نکته انتخاب درمانگر/ مربی است که در آن، این مؤلفهها اهمیت دارد: ۱. الزامات لازم برای درمانگر/ مربی از جهت آموزش، تربیت، صلاحیت و کارآزمودگی کداماند؟ ۲. ویژگیهای ایدئال درمانگر/ مربی کداماند؟ ۳. تحت چه شرایطی درمانگر/ مربی از فرآیند اجرای مداخله کنار گذاشته میشود؟ ۴. ملاک این شرایط خروج چیست و چگونه اندازهگیری میشود؟
دومین نکته، بحث درباره آموزش درمانگر/ مربی است که شامل این مطالب است: ۱. بخشها و اهداف مداخله و کلیات آموزشی برای درمانگر/ مربی