جلسه آخر
جلسه آخر، جلسهای است که در حقیقت باید در آن راجع به «نگهداشت»، یعنی آخرین مرحله از مراحل تغییر، کار شود. از آنجا که یکی از مشکلات شایع در درمانها بحث عود است، در بخش آموزش از ساختار جلسه آخر، تأکید بر روی مفهوم «عود» و «لغزش» و تکنیکهای جلوگیری از آن است. در بخش تکلیفدهی نیز تکالیفی در این باره عرضه میشود و بازههای زمانی برای بررسیهای درمان بعدی مشخص میگردد.
نکته پایانی: محدودیتهای طرحنمای درمانی
البته طرحنماهای مداخلات درمانی با انتقاداتی نیز مواجه بوده است. مهمترین این نقدها از جانب کسانی است که درمان را بیشتر نوعی هنر میدانند و طرحنماها را بسیار ساختارمند، محدودکننده و انعطافناپذیر (استراپ،۱ ۲۰۰۱ به نقل از: ستیلی و روبرتس، ۲۰۰۳). با این حال برخی از محققان معتقدند طرحنماهای درمانی نوعاً به صورت انعطافناپذیری که نیازی به مهارتها و شم بالینی نداشته باشد به کار نمیرود بلکه به عنوان الگوهایی برای درمان استفاده میشود (کندال،۲ ۲۰۰۱، به نقل از: ستیلی و روبرتس، ۲۰۰۳). در حقیقت، تفکر نهفته در طرحنمای درماننویسی آن است که طرحنمای درمانی با بیان دقیق نظریه و تکنیکهای درمانی در قالب نوشتاری، سبب الهامبخشی به درمانگران در استفاده از مداخلاتِ بیشتری شود و ضمن استانداردسازی آموزش و اجرای درمان، سبب افزایش روایی درونی مطالعات پژوهشی گردد (بیندر،۳ ۱۹۹۳؛ دابسون۴ و شاو،۵ ۱۹۸۸؛