91
انسان در تراز قرآن

(الَّذِينَ يَظُنُّونَ أنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ)۱ و (إِنَّما تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَ خَشِيَ الرَّحْمنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَ أجْرٍ كَرِيمٍ)۲ هستند که ایمان به معاد داشته و در عمل پیرو شریعت وحیانی هستند.۳

از نگاه قرآني، وجود منذر، شرط عقاب دنيوي هر امتي است و اين نشان مي‌دهد که خداوند هماره در ميان انسان‌ها انذاردهنده‌اي منصوب از سوي خود دارد؛ آيه (وَ ما أهْلَكْنا مِنْ قَرْيَةٍ الّا لَها مُنْذِرُونَ * ذِكْرَی‏ وَ مَا كُنَّا ظَلِمِين)‏۴: «و هيچ شهری را هلاك نكرديم مگر آنكه برای آن هشداردهندگانی بود [تا آنان را] تذكر [دهند] و ما ستمكار نبوده‏ايم»، به‌روشني، اشاره به همین نکته دارد . اين معنا در حقيقت بيان همان قاعده عقلی «قبح عقاب بلا بيان» است، که مفاد آن در آيه (وَ ما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّی نَبْعَثَ رَسُولًا)۵: «ما هرگز جمعيتی را عذاب نمی‏كنيم تا رسولی در ميان آنها برانگيزيم و حقايق را بازگو كنيم» نيز آمده است.

هادی

خداوند ضرورت وجود هادي براي هر قومي را چنين بیان ميکند: (إِنَّما أنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ)۶.

1.. بقره: ۴۶: «همان کسانى که مى‏دانند با پروردگار خود ديدار خواهند کرد؛ و به سوى او باز خواهند گشت».

2.. يس: ۱۱: «بيم دادن تو، تنها برای کسى [سودمند] است که از کتاب حق پيروى کرده و از [خداىِ] رحمان در نهان بترسد؛ [چنين کسى را] به آمرزش و پاداشى پر ارزش مژده ده».

3.. الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج‏۳۰، ص۱۰۲.

4.. شعرا: ۲۰۸.

5.. اسرا: ۱۵.

6.. رعد: ۷.


انسان در تراز قرآن
90

الف ـ منذر و هادی

منذر و هادي از جمله انواع تعبیرهایی هستند که خداوند در قرآن براي تبیین ضرورت وجود راهنما در هر دوره تاريخي از حيات انساني از آن بهره جسته است.

منذر

مقصود از انذاردهندگان، همان پيامبران و رسولان الهی هستند که وظيفه برانگيختن انسان‌ها به سوي هدف و هشدار دادن آنان نسبت به مبدا و معاد را بر عهده دارند تا به اطاعت الهی بگروند؛۱ براي نمونه، پروردگار خطاب به رسول اکرم صلی الله علیه و آله۲ ميفرمايد: (إِنَّما أنْتَ مُنْذِرُ مَنْ يَخْشاها)۳؛ «تو فقط كسی را كه از آن می‏ترسد هشدار می‏دهی»؛ البته با توجه به قيد خشوع که در پايان آيه بدان اشاره شده است، هشدار انذاردهندگان تنها در افراد خاشع تأثیرگذار است.

در نگاه علامه طباطبايي «خشيت» در اين آيه به معنای دلواپسی است؛ چون هستند افرادی كه از شنيدن خبر قيامت هيچ متأثر نمی‏شوند؛ اما برخی دیگر اين زمينه را دارند كه اگر بشنوند دچار ترس خواهند شد؛ این زمينه در آنان، همان خشيت است، نه ترس فعلی؛ چراکه پیش از انذار ترس معنایی ندارد.۴ مراد از اين انسان‌ها، افراد ياد شده در آيات

1.. ر.ک: التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۸، ص۶۶؛ تفسیر من وحی القرآن، ج‏۲۴، ص۵۱؛ الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج‏۲۲، ص۱۱۳؛ الجدید فی تفسیر القرآن، ج‏۵، ص۲۱۱.

2.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۱۰، ص۲۶۵.

3.. نازعات: ۴۵.

4.. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۲۰، ص۱۹۷.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5655
صفحه از 212
پرینت  ارسال به