با توجه به آنچه بیان شد، هرچند اين آيات به سعی و تلاش برای آخرت و مشاهده پاداش آن در سرای ديگر ناظر است؛ ولی ملاك و معيار اصلی آن، دنيا را نيز در بر میگيرد؛ به اين معنا كه افراد با ايمان نبايد در انتظار ديگران باشند كه برای آنها كاری انجام داده و مشكلات جامعه آنها را حل نمايند؛ بلكه باید خود دامن همت به كمر زده به سعی و تلاش برخيزند.
از آيات یاد شده همچنین میتوان اصلی حقوقی را پیرامون مسائل جزائی استخراج نمود و آن اینکه هميشه كيفرها دامان گنهكاران واقعی را گرفته و كسی نمیتواند كيفر ديگری را به ذمه بگيرد.۱
همچنين برابر آيه (وَ مَنْ أرادَ الْآخِرَةَ وَ سَعی لَها سَعْيَها وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ كانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً)۲: «و هركس خواهان آخرت بوده و نهايت كوشش را برای آن انجام داده و مؤمن باشد، تلاش چنین کسی مورد حقشناسی واقع خواهد شد». در این پیوند برای رسيدن به سعادت جاويدان سه امر اساسی شرط است:
نخست: اراده؛ آن هم ارادهای كه به حيات ابدی تعلق گرفته، و به لذتهای گذرا و نعمتهای ناپايدار و هدفهای صرفاً مادی تعلق نگيرد؛ با همتی والا و روحيهای عالی همراه باشد كه او را از پذيرفتن هر گونه رنگ تعلق و وابستگی آزاد سازد؛