75
انسان در تراز قرآن

موازي یکدیگر بوده و هيچ‌ گاه به مقصدي مشترک نميرسند؛ بلکه ميان مقصد و رهروان هر دو تفاوت ماهوي وجود داشته و چگونگي حرکت در هر دو نيز با ديگري متفاوت است؛ برخي از آيات، تقابل این‌ دو را چنين ترسيم کرده‌اند: مؤمنان در مسير سبيل‌الله حرکت ميکنند و مسير کافران و اولياي شيطان، سبيل طاغوت است.

تعبير قرآني از راه خدايي «صراط مستقيم»، «سبيلي» و... است. علامه طباطبائي در تبيين اين راه ذيل آيه «اهدنا الصراط المستقيم» مينويسد:

صراط مستقيم راهی است به سوی خدا، كه هر راه ديگری كه خلايق به سوی خدا دارند، شعبه‏ای از آن است، و هر طريقی كه آدمی را به سوی خدا رهنمايی می‏كند، بهره‏ای از صراط مستقيم را داراست؛ به اين معنا كه هر راهی و طريقه‏ای كه فرض شود، به آن مقدار آدمی را به سوی خدا و حق راهنمايی می‏كند كه خودش از صراط مستقيم دارا و متضمن باشد؛ اگر آن راه مقدار اندكی از صراط مستقيم را دارا باشد، رهرو خود را كمتر به سوی خدا می‏كشاند، و اگر بيشتر داشته باشد، بيشتر می‏كشاند؛ اما خود صراط مستقيم، بدون هيچ قيدوشرطی رهرو خود را به سوی خدا هدايت می‏كند و می‏رساند؛ به همين جهت خدای تعالی نام آن را صراط مستقيم نهاد؛ چون كلمه «صراط» به معنای راه روشن است؛ زيرا از ماده «ص ـ ر ـ‌ ط» گرفته شده كه به معنای بلعيدن است؛ و راه روشن، گویی رهرو خود را بلعيده، و در مجرای گلوی خويش فرو
برده، كه ديگر نمی‏تواند اين سو و آن سو منحرف شود، و نيز نمی‏گذارد كه از شكمش بيرون شود.


انسان در تراز قرآن
74

قرآن با ارائه آگاهي‌هاي مربوط به شناخت مسير، از آن به «هدايت سبيل»۱ تعبير نموده و ازجمله دلمشغولي‌هاي۲ انسانهاي پاک نهاد را نیل به صراط مستقيم۳ ميداند؛ چنان که آنان هماره در مناجات با خداوند، ثبات در اين راه را خواستارند.۴

راه خدايی

در نگاه قرآن، در زندگی دو مسير فراروي انسان قرار دارد: مسيري که الهی است و از آن به «صراط‌الله»۵ يا «سبيل‌الله»۶ ياد شده و مسيري که نهایتِ آن آتش جهنم بوده و تباهي انسان را رقم ميزند و از آن به «صراط ‌الجحيم»۷ يا «سبيل الطاغوت»۸ تعبیر شده است؛ اين دو مسير،

1. . عنكبوت: ۶۹: (وَالَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا). افزون بر اين در آيه (وَ ما لَنا أَلَّا نَتَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ وَ قَدْ هَدانا سُبُلَنا وَ لَنَصْبِرَنَّ عَلى‏ ما آذَيْتُمُونا وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ) (إبراهيم: ۱۲)، به تحقق اين هدايت در شان توکل‌کنندگان به خداوند تصريح شده است.

2.. تفسیر من وحی القرآن، ج‏۱، ص۷۹.

3.. فاتحه: ۶: (اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ): «به راه راست ما را راهبر باش».

4.. مجمع البیان، ج۱، ص۱۰۴؛ تفسیر من وحی القرآن، ج‏۱، ص۸۲.

5. . شورا: ۵۳: (صِراطِ اللَّهِ الَّذي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ أَلا إِلَى اللَّهِ تَصيرُ الْأُمُورُ): «راهِ همان خدايى كه آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است از آنِ اوست. هش‏دار كه [همه‏] كارها به خدا بازمى‏گردد». حج: ۲۴: (وَ هُدُوا إِلَى الطَّيِّبِ مِنَ الْقَوْلِ وَ هُدُوا إِلى‏ صِراطِ الْحَميدِ): «و به گفتار پاك هدايت مى‏شوند و به سوى راه [خداى‏] ستوده هدايت مى‏گردند». و بنگريد آيات: ابراهيم: ۱؛ سبأ: ۶؛ أنعام: ۱۲۶.

6.. اين ترکيب در قرآن فراوان به‌کار رفته است؛ براي نمونه بنگريد به آيات: نساء: ۷۶؛ أعراف: ۴۵؛ انفال: ۴۷؛ توبه: ۳۸؛ ص: ۲۶.

7. . صافات: ۲۳: (مِنْ دُونِ اللَّهِ فَاهْدُوهُمْ إِلى‏ صِراطِ الْجَحيمِ).

8. . نساء: ۷۶: (الَّذينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعيفاً): «كسانى كه ايمان آورده‏اند، در راه خدا كارزار مى‏كنند، و كسانى كه كافر شده‏اند، در راه طاغوت مى‏جنگند؛ پس با ياران شيطان بجنگيد كه نيرنگ شيطان [در نهايت‏] ضعيف است».

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5616
صفحه از 212
پرینت  ارسال به