59
انسان در تراز قرآن

معبود باشد كه نهايت انعام و اكرام را كرده است و او كسی جز خدا نيست؛ بنابراين، عبوديت نهايت اوج تكامل يك انسان و قرب او به خداست؛ عبوديت نهايت تسليم در برابر ذات پاك او است؛ عبوديت اطاعت بی‌قيد و ‌شرط و فرمان‌برداری در تمام زمينه‏هاست؛ و بالاخره عبوديتِ كامل آن است كه انسان جز به معبود واقعی، يعنی كمال مطلق نينديشد؛ جز در راه او گام بر ندارد؛ و هر چه غير اوست فراموش كند؛ حتی خويشتن را! و اين است هدف نهايی آفرينش بشر كه خدا برای وصول به آن ميدان آزمايشی فراهم ساخته و علم و آگاهی به انسان داده، و نتيجه نهایی‌اش نيز غرق شدن در اقيانوس «رحمت» او است.۱

۲. نفی پوچ‌گرايی

قرآن، در اين شيوه به نقد نگره هدفمند نبودن آفرینش انسان (پوچ انگاري) و در پی آن به ابطال اهداف دروغين در این موضوع پرداخته است. برخي به هدفمندي آفرينش انسان قائل نيستند؛ اين گروه، به دلايل گوناگون، دين‌گريز بوده و هماره به زندگي بدون مرز تمایل دارند؛ هيچ الگو و معياري را براي زندگي انسان، جز سودگرایی و لذت‌جویی نپذیرفته و ساختارشكني از ویژگی‌های بارز آنان است كه در صورت مهار نشدن، پیامدهای منفی آن سركشي و بي‌بندوباري خواهد بود.۲ قرآن در یکی از آیات، به وجود زمینه‌های چنین تمایلی در انسان

1.. تفسیر نمونه، ج‏۲۲، ص۳۸۷ ـ ۳۸۸.

2.. ر.ک: التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۱۰، ص۱۹۱؛ التحریر والتنویر، ج‏۲۹، ص۳۱۷؛ تفسیر من وحی القرآن، ج‏۲۳، ص۲۴۰.


انسان در تراز قرآن
58

تعيين هدف آفرينش انسان است، زيرا اهدافي متعدد در آيات، بيان شده و هيچ‌یک از آنها در ظاهر با ديگری قابل جمع نيستند. مفسران، اين اشکال را مورد توجه قرار داده و در مقام تحليل و پاسخ آن بر آمده‌اند؛ ازجمله در «تفسير نمونه» در مقام برقراری پیوند میان اشتراک‌ها و جمع اهداف آفرينش انسان آمده است:

آيات مورد بحث، تنها روی مسئله عبوديت و بندگی تكيه می‏كند، و با صراحت تمام آن را به عنوان هدف نهايی آفرينش جن و انسان معرفی می‏نمايد. اندكی تامل در مفهوم اين آيات و آنچه مشابه آن است، نشان می‏دهد كه هيچ تضاد و اختلافی در ميان آنها نيست؛ در واقع بعضی هدف مقدماتی، بعضی متوسط و بعضی هدف نهايی‏اند و بعضی نتيجه آن. هدف اصلی همان «عبوديت» است كه در آيات مورد بحث به آن اشاره شده، و مسئله «علم و دانش» و «امتحان و آزمايش» اهدافی هستند كه در مسير عبوديت قرار می‏گيرند، و «رحمت واسعه خداوند» نتيجه اين عبوديت است.

به‌اين‌ترتيب روشن می‏شود كه ما همه برای عبادت پروردگار آفريده شده‏ايم؛ اما مهم اين است كه بدانيم حقيقت «عبادت» چيست؟ «عبد» از نظر لغت عرب به انسانی می‏گويند كه سر تا پا تعلق به مولا و صاحب خود دارد. اراده‏اش تابع اراده او، و خواستش تابع خواست او است؛ در برابر او مالك چيزی نيست، و در اطاعت او هرگز سستی به خود راه نمی‏دهد؛ و به تعبير ديگر «عبوديت» ـ آن گونه كه در متون لغت آمده ـ اظهار آخرين درجه خضوع در برابر معبود است؛ و به همين دليل تنها كسی می‏تواند

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5710
صفحه از 212
پرینت  ارسال به