كردهاند.۱ همچنین در برخي از روايات اهل سنت نيز «لذلک خَلقهم» به «اختلاف» تفسير شده است.۲
گروهی دیگر از صاحبنظران نيز احتمال دادهاند که عبارت یاد شده، اشاره به هر اختلاف و رحمتی به طور توأمان باشد و اين سبك بياني، یعنی اشاره به دو چيز با يك ضمير اشاره مانند «ذلك»، در آيات ديگر، نيز به كار رفته است؛ مانند (عَوانٌ بَيْنَ ذلِكَ)، (وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا) و (فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا).۳
علامه طباطبائی در نقد ديدگاهي كه مرجع ضمير «ذلك» را اختلاف ميداند، مينويسد:
اگر ما اشاره «لذلك» را اشاره به رحمت ندانيم، ناگزیر بايد بگوييم اشاره به اختلاف است؛ حال آنكه اختلاف مزبور ناشی از بغی و ظلم ايشان و موجب جدایی از حق و پوشاندن حق و نموداری باطل است؛ چنين اختلافی چگونه میتواند غايت خلقت و منظور خدای تعالی از آفرينش انسانها باشد؟ آری! معنا ندارد بگوييم خداوند سبحان، عالم انسانی را ايجاد كرد تا ظلم و ستم را زنده و حق را باطل كنند و بعد انسانها را به اين جرم هلاک کرده و سپس در آتش بسوزاند؛ قرآن چنين احتمالی را رد میكند.
افزون بر این، سياق آيات اين احتمال را دفع میكند؛ زيرا آيات در مقام بيان اين معناست كه خداوند به رأفت و رحمت خود، مردم را به سوی خير و سعادتشان دعوت نموده و از ايشان ظلم و شر را