53
انسان در تراز قرآن

لا دُعاؤُكُمْ)۱ به همین نکته تصريح می‏كند.۲

ج ـ آگاهی از قدرت و علم خداوند

شناخت گستره قدرت و دانش خداوند، هدف ديگري است که این آيه قرآن به آن اشاره داد: (اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أنَّ اللَّهَ عَلی‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ وَ أنَّ اللَّهَ قَدْ أحاطَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عِلْماً):۳ «خدا همان كسی است كه هفت‌ آسمان و همانند آنها هفت زمين را آفريد. فرمان خدا در ميان آنها فرود می‏آيد، تا بدانيد كه خدا بر هر چيزی تواناست؛ و به راستی که دانش وی هر چيزی را در بر گرفته است».

برابر اين آيه، هدف خداوند از آفرينش آسمان‌ها و زمين اين است که به انسان بياموزد که بر هر چيز قادر است و هيچ ‌چيزي از مدار علم الهی بیرون نيست.۴ بديهي است هنگامی که خداوند از آفرينش آسمان‌ها و زمين که به عنوان ابزاري در خدمت حيات انساني هستند، هدفي دارد، به طريق اولي از آفرينش انسان نيز هدف بالاتري را دنبال مي‌کند. با بیانی ديگر مي‌توان آفرینش انسان را نيز جزئي از آفرينش آسمان‌ها و زمين دانست و آن دو را کنايه از جهان هستي۵ تلقي کرد که براي آدميان شناخته شده است. انسان با تامل در بزرگي آفرينش پديدههايي چون

1.. فرقان: ۷۷.

2.. المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۸، ص۳۸۷.

3.. طلاق، ۱۲.

4.. مفاتیح الغیب، ج‏۳۰، ص۵۶۷.

5.. الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج‏۱۴، ص۲۱۳.


انسان در تراز قرآن
52

شايان ذکر است که خداوند از عبادت بندگان، خواستار تکامل آنان است، نه اينکه از این کار سودی عاید خدا شود؛ علامه طباطبائي در بيان اين نکته مينويسند:

غرض هرچه باشد، پيداست امری است كه صاحب غرض به وسيله آن استكمال می‏كند، و حاجتش را برمی‏آورد؛ در حالی كه خدای سبحان از هيچ ‌جهت نقص و حاجتی ندارد، تا به وسيله آن غرض، نقص خود را جبران نمايد و حاجت خود را تامين كند؛ و نيز از جهتی ديگر: فعلی كه در نهایت، منتهی به غرضی كه عايد فاعلش گردد، نشود، لغو و سفيهانه است؛ لذا نتيجه می‏گيريم كه خدای سبحان در كارهايی كه می‏كند غرضی دارد؛ اما غرضش ذات خودش است، نه چيزی كه خارج از ذاتش باشد، و كاری كه می‏كند از آن كار سود و غرضی در نظر دارد، ولی نه سودی كه عايد خودش گردد، بلكه سودی كه عايد فعلش شود... . پس عبادت، غرض از خلقت انسان است، و كمالی است كه عايد انسان می‏شود؛ هم عبادت غرض است و هم توابع آن كه رحمت و مغفرت و غيره باشد؛ و اگر برای عبادت، غرضی از قبيل معرفت در كار باشد، معرفتی كه از راه عبادت و خلوص در آن حاصل می‏شود، در حقيقت غرضِ بالاتر است، و عبادت، غرض متوسط.۱

سوم. از اينكه در آيه شريفه به وسيله نفی و استثنا، غرض، منحصر به عبادت شده است، می‌توان دریافت كه خدای تعالی، عنايتی به کسانی كه او را عبادت نمی‏كنند، ندارد؛ چنان ‌که آيه شريفه (قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ

1.. همان، ج‏۱۸، ص۳۸۶ ـ ۳۸۷.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5588
صفحه از 212
پرینت  ارسال به