47
انسان در تراز قرآن

دریافت که هرآنچه در دنيا هست، ابزاري براي اين آزمون تلقی می‌شود؛ ازاين‌رو دنيا به انواع استعدادها، نعمتها و زينتها تجهیز شده است تا آدمي در بهره‌وري از آنها آزموده شود.

در اين ميان تعامل انسان با دنيا، با توجه به نوع اختيار و انتخاب انسان، از دو حال خارج نيست؛ يا مسير شکر را برميگزيند، يا کفر را که آيه (إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً):۱ «ما راه هدایت را به او نمایاندیم، يا سپاس‌گزار خواهد بود و يا ناسپاس». به این نکته تصريح دارد. البته در هر دو حالت، بايد توجه داشت که تمکين طبيعت از عملکرد انساني، همگي به لطف و تسخير خداوند بوده و خدا بر تمام هستي که انسان جزئي از آن است، سيطره و احاطه کامل دارد و شايسته است که انسان مطابق نظام احسن هستي، دارای عملکردي احسن باشد؛۲ هرچند درهرصورت رفتار او زير ذره‌بين الهی بوده و مطابق آن، پاداش داده خواهد شد: (وَ خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأرْضَ بِالْحَقِّ وَ لِتُجْزی‏ كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ):۳ «و خدا آسمان‌ها و زمين را به حقّ آفريده است و تا هركس به موجب آنچه به‌دست آورده پاداش يابد و آنان مورد ستم قرار نخواهند گرفت».

دوم. آزمون، ابزار نه هدف: فعل‌های «لِيَبلُوَكُم» و «لِنَبْلُوَهُمْ» در آيات ياد شده از ماده «بلاء و ابتلاء» بوده و به معنای آزمايش هستند؛ آزمايش‌های الهی برای كشف حال و پی‏بردن به وضع درونی و روحی و

1.. انسان: ۳.

2.. تفسیر من وحی القرآن، ج‏۱۲، ص۱۹؛ فی ظلال القرآن، ج‏۴، ص۱۸۵۸.

3.. جاثيه: ۲۲.


انسان در تراز قرآن
46

السَّماواتِ وَ الْأرْضَ في‏ سِتَّةِ أيَّامٍ وَ كانَ عَرْشُهُ عَلَی الْماءِ لِيَبْلُوَكُمْ أيُّكُمْ أحْسَنُ عَمَلاً وَ لَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُمْ مَبْعُوثُونَ مِنْ بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا إِنْ هذا الّا سِحْرٌ مُبينٌ)۱: «و اوست كسی كه آسمان‌ها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود، تا شما را بيازمايد كه كدام‏يك نيكوكارتريد؛ و اگر [تو پیامبر!] بگويی: ”شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد“، بی‌گمان کافران خواهند گفت: ”اين [ادّعا] جز سحری آشكار نيست“.» جامعترين گزاره قرآنی در تبيين هدف آفرينش انساني است. البته همين معنا به بياني دیگر در آيه دیگری از قرآن نیز آمده است: (إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَی الْأرْضِ زينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أيُّهُمْ أحْسَنُ عَمَلاً)۲: «در حقيقت، ما آن‌چه را كه بر زمين است، زيوری برای آن قرار داديم، تا آنان را بيازماييم كه كدام يك از ايشان نيكوكارترند».

از تفسیر آيات ياد شده می‌توان به نکات زیر دست یافت:

نخست. دنيا، ميدان آزمون: برابر این آيات آسمان‌ها و زمين، براي آزمون انسان آفریده شدهاند۳؛ مراد از آسمان‌ها و زمين، نظام هستي با تمام ابعاد تکويني و مادي آن است که ميداني براي آزمون انسان به شمار می‌رود؛۴ و اين نکته بيانگر بزرگي و اهميت اين آزمون در نگرش الهی است تا انسان را به جدي بودن آن توجه دهد.۵ از يادکرد هدف آفرينش آسمان‌ها و زمين به عنوان مجال و مکاني براي آزمون انساني می‌توان

1.. هود: ۷.

2..كهف: ۷.

3.. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏۱۰، ص۱۵۱؛ التحریر والتنویر، ج‏۱۱، ص۲۰۹.

4.. الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج‏۱۴، ص۲۱۳.

5.. فی ظلال القرآن، ج‏۴، ص۱۸۵۸.

  • نام منبع :
    انسان در تراز قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1393
    نوبت چاپ :
    اول
    شمارگان :
    1000
تعداد بازدید : 5857
صفحه از 212
پرینت  ارسال به