و در آن كاری به غير نيست، بلكه تنها شخص مورد تكريم مد نظر است كه از شرافت و كرامتی بهرهمند شود؛ بهخلاف تفضيل كه منظور از آن برتری یافتن شخص مورد تفضيل نسبت به ديگران، آن هم در حالی است كه با آنان در اصل موهبت شریک است.
از نگاه علامه طباطبائی انسان در ميان ساير موجودات، دارای خصوصيتی است كه ديگران فاقد آنند، و آن برخورداری از نعمت عقل است؛ معنای تفضيل انسان بر ساير موجودات اين است كه در غير عقل از ساير خصوصيات و صفات نیز انسان بر ديگران برتری داشته و هر كمالی كه در موجودات دیگر هست، حد اعلای آن در انسان وجود دارد. آنچه گفته شد بهروشنی در مقايسه انسان و تفننهايی كه در خوراك، لباس، مسكن و ازدواج خود دارد با ساير موجودات قابل مشاهده است؛ همچنين فنونی كه انسان در نظم و تدبير جامعه به كار میبرد نیز از هيچ موجود ديگری قابل مشاهده نیست. انسان برای رسيدن به اهداف خود موجودات دیگر را به خدمت خود در میآورد؛ ولی حيوانات و نباتات و... چنين نبوده و تنها دارای آثار و تصرفاتی ساده و بسيط و مخصوص به خود هستند؛ از هنگامی كه آفریده شدهاند تا كنون از جایگاه و موقعیت خود گامی فراتر ننهاده و تحول محسوسی به خود نگرفتهاند؛ حال آنكه انسان در تمامی ابعاد زندگی خود، گامهایی بزرگ به سوی كمال برداشته و همچنان بر میدارد.
چنین که گفته شد بنیآدم در ميان ساير موجودات عالم، از یک ویژگی برخوردار بوده و به خاطر همان، نسبت به موجودات ديگر دارای جایگاهی ممتاز است؛ ویژگی یاد شده، عقلی است كه به وسيله آن حق