فصل دوم: نیکوترین آفريده
(لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في أحْسَنِ تَقْويمٍ)۱
(وَفَضَّلْناهُمْ عَلی كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا)۲
اشاره
در شماری از آيات قرآن، انسان، همان هيچ هست يافته، به لطف و رحمت الهی، به مقامي ممتاز در هستي دست مييابد که خداوند او را «آفريده احسن» نامیده و پس از آفرينش او به خود تبريک میگويد؛ آنگاه فرشتگان را به سجده کردن به وي امر نموده و هستي را مسخر او میکند.
قرآن، خداوند را با ویژگی «بهترين / احسن» در عرصههاي «آفرينش»: (الْعَزِيزُ الرَّحِيم الَّذي أحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ)۳، (أ تَدْعُونَ بَعْلاً وَ تَذَرُونَ أحْسَنَ الْخالِقينَ)۴، «تشريع»: (أ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أحْسَنُ