انسان، منکر رستاخیز
هرچند واژه انسان دوبار در آيه یاد شده بيان گردیده، ولی مصداق خارجي آن دو، يکي است؛ در برخي از روايات، مصداق آن، شخصي به نام «عاص بن وائل» معرفی شده است.۱ البته خود آيه در اينکه مراد از انسان در اين آيه عموم انسانهاست يا گروهي خاص، نظری ندارد.
بیشتر مفسران با تعابيری گوناگون، انسان مورد اشاره در این آيه را افراد باورمند به کفر دانستهاند؛ ازاينرو واژه «انسان» در آيه هرچند مفرد است، اما معناي جمع داشته و مراد از آن تمامي افراد منکر قيامت است.۲ برخي از مفسران نیز بر اين باورند که مراد، معتقدان به تفکر دهری است که منکر قيامت هستند؛۳ در جمعبندي آراي مفسران ميتوان گفت که مخاطب اين آيه با توجه به آيات پيشين آن، عموم انسانهايي هستند که در تحقق آموزه معاد ترديد دارند. شايان ذکر است در قرآن اطلاق انسان بر کافري که به آخرت ايمان ندارد، رايج است.۴
ترديد و تذکر
آيه (وَ يَقُولُ الْانسَانُ أءِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا)۵ از انگاره ترديد انسان در حيات دوباره و پس از مرگ خبر ميدهد؛ ترديدي که آن را با پرسشي آميخته به انکار و تعجب بيان ميکند.۶ استفهام در«أءِذَا» ناشی از
1.. الدر المنثور في تفسير المأثور، ج۴، ص۲۷۹.
2.. مجمع البیان، ج۶، ص۸۰۹.
3.. البرهان في تفسير القرآن، ج۳، ص۷۲۵.
4.. التحریر والتنویر، ج۱۴، ص۳۴.
5.. مریم: ۶۶.
6.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۱۴۰؛ تفسیر الصافی، ج۳، ص۲۸۸.