همسرم نازاست و من از سالخوردگی ناتوان شدهام؟“». ممکن است تصور شود که شگفتی زکريای نبي۱ از فرزنددارشدن در هنگام پيري، با مقام پيامبري وی سازگاري ندارد و دور از ذهن بودن قدرت الهی بر انجام این کار، با ايمان وي به خداوند انطباقپذیر نيست. براي زدايش اين شبهه پاسخهاي زیر را ميتوان ارائه نمود:
اوّل) بيان زکريا، تنها نوعی عکسالعمل در برابر قدرت الهی است و نه انکار امکان آن؛ حتي ميتوان تعبیر او را جملهای پرسشي دانست که دراينصورت، معناي سخن وی چنين خواهد شد: آيا فرزنددارشدن من در همین حالت پيري اتفاق خواهد افتاد؟ يا اينکه من به حالت جواني بازخواهم گشت؟۲
دوم) بر فرض که بيان زکريا علیه السلام به معناي استبعاد و دور از ذهن بودن باشد، با دقت در آيه میتوان دریافت که استبعاد در اينجا به خداوند يا قدرت الهی معطوف نیست، بلکه به خود زکريا و همسرش باز ميگردد؛ به دیگر سخن، نقص در سبب (زکریا) است نه مسبب (خداوند)؛ زيرا زکريا اين ضعف را به خود و همسرش نسبت ميدهد نه به خداوند؛ ازاينرو نميتوان به وی خرده گرفت که چرا تحقق آن را از قدرت الهی دور میدانست؛ همچنین تعبير (قَالَ رَبِّ أنّی يَكُونُ لی غُلَامٌ) نیز سبق لساني است که براي انسان در هنگام روبهرو شدن با امور خارقالعاده رخ ميدهد؛۳ چنان که همين اعجاب، از مريم عليها السلام در هنگام