است.۱ در تعيين بازه زماني عبارت «من قبل» در آیه، ميان مفسران چند ديدگاه وجود دارد: «پیشتر»، «پيش از طلب فرزند»، «قبل از يحيي» و «آفرينش زکريا از طريق پدر و مادرش»، که همگي بر نوعي تقدم، پیش از ماجرای آغاز نیایش زکريا علیه السلام اشاره دارند.
زندگی انسان از منظر زماني دارای سه دوره گذشته، حال و آينده است؛ گذشته آن معدوم محض است؛ چنان که آيات سوره مريم بدان اشاره دارند.۲ هر دو آيه یادشده در بيان اين نکته یکسان بوده و تنها اسلوب بياني آنها متفاوت است؛ در آيه نخست، تعبير، به صورت خطابي: «ولَم تَكُ شيئاً» و در آيه بعد به شکل غيابي: «ولَم يَكُ شَيئاً» بيان شده است. برخي از معناشناسان اين دو ساختار را به يک معنا دانستهاند.۳
اینک برای تبیین بیشتر به بررسی کلیدواژههای این آیات میپردازیم: تکن: فعل «تَكُ» و «يَكُ» در اصل تکن/ يکن از مصدر تکوين و ريشه «ک و ن» است؛ حرف «نون» به دليل زيادي آن در کلام حذف گردیده و گويي دوبار مجزوم شده است.۴ اين ريشه به معناي «بودن و پديد آمدن» است. هرچند کلمه «شَيئاً» در این آيات به معناي موجود است۵ ولی برخی از مفسران با استناد به اين آيات، استدلال کردهاند که معدوم، شيء نيست۶ و نميتوان چنین تعبیری را برای آن به کار برد؛ زيرا شيء بودن
1.. إرشاد الأذهان إلى تفسير القرآن، ج۱، ص۳۱۲؛ مفاتيح الغيب، ج۲۱، ص۵۱۴؛ تفسير الصافي، ج۳، ص۲۷۴؛ تقريب القرآن إلى الأذهان، ج۳، ص۴۳۱.
2.. مفاتیح الغیب، ج۲، ص۳۵۶.
3.. معاني القرآن،ج۳، ص۴۶.
4.. مجمع البيان، ج۶، ص۷۷۹.
5.. التبیان فی تفسیر القرآن، ،ج۷،ص۱۰۹؛ التحرير و التنوير، ج۱۶، ص۱۶.
6.. التفسیر المنیر فی العقیدة والشریعة والمنهج، ج۱۶، ص۵۱.